Ahogy előző hónapban a Föld órája, áprilisban a Föld napja kínál kiváló alkalmat arra, hogy foglalkozzunk a környezetvédelem és a fenntarthatóság kérdéseivel.
Az alábbi videó a Föld órája program bemutatása mellett érdekes információkat is tartalmaz:
Ötletek a zöld jeles nap megünnepléséhez:
1. Viseljük a Földet!
Kék, zöld és barna festékkel könnyen elkészíthetjük a Föld mását. Miután megszáradtak a lufival festett kis körök, kivághatjuk és a gyerekek a nyakukba is akaszthatják fonalon vagy gémkapoccsal a pólójukra rögzíthetik. A festés jó alkalmat teremt egy térkép vagy földgömb vizsgálatára, a színek jelentésének tudatosítására is.
Kép forrása: Pinterest
2. Rendezzünk környezetvédelmi hétpróbát!
Az alábbi feladatsorral a környezet- és természetvédelem több témáját is körbejárhatjuk a jeles nap alkalmából:
Vásárlás
Fonott kosárba helyezünk különböző csomagolásokat és termékeket, egyesével kivesszük őket, és megbeszéljük, hogy melyik környezetbarát és melyik nem. Az a gyerekek feladat a beszélgetés után, hogy visszategyék a környezetbarát termékeket a kosárba.
(Pl.: Környezetbarát: papír tojástartó; családi kiszerelésű tusfürdő; vászon szatyor; Nem környezetbarát: agyoncsomagolt keksz műanyag, papír és alumínium borítással; műanyag szatyor; törött ernyő, ami olyan rossz minőségű, hogy az első széltől tönkremegy).
Hulladék
Színes lapokat teszünk a földre vagy asztalra, a kékre kell elhelyezni a papírgyűjtőbe dobható hulladékokat, a sárgára a műanyagot, a zöldre az üveget a szürkére pedig a fémet.
Energia
A következő mozgásos feladat során rögzülnek a megújuló energiaforrások, a próba megkezdése előtt elmondjuk, hogy a természettől energiát is kapunk, ami működésbe hoz különböző dolgokat. Például a kandallóban fát égetünk el, ami azután meleget ad. A napelemes számológép akkor működik, ha világos van, a malomkereket a víz, a szélmalmot a szél hajtja.
Körbe sétálnak a gyerekek, megbeszéljük, hogy a megadott vezényszavakat hallva, a megadott mozgást kell végezni: 'szél' = malomkörzés; 'víz' = ugrálunk; 'fa (biomassza kifejezés helyett)' = nyújtózkodunk; 'Föld' (a Föld belső hője, geotermikus energia) = megérintjük a talajt; 'Nap' = felfelé nézünk.
Közlekedés
Közlekedési eszközök képét vagy rajzát mutatjuk a gyerekeknek, azoknál, amik jók a környezetnek, mert egyszerre több embert szállítanak (pl.: busz), vagy emberi erővel működnek (pl.: vízibicikli, kerékpár, roller) tapsolnak, a többinél (pl.: autó, helikopter, repülő, traktor) csendben maradnak.
Víz
Eljátsszunk egy-két tevékenységet, melyhez vízre van szükségünk és a gyerekeknek ki kell találniuk a feladványt, majd maguk is bemutathatnak egy-két tevékenységet, amit vízzel vagy vízben végzünk.
Természet
Gyógynövényeket kell felismerni illat alapján, vagy zsákba rejtett terméseket tapintás alapján.
Állatok
Állatok képeit kapják meg a gyerekek, vagy fel kell ismerni az állatokat, vagy csoportosítani kell őket különböző szempontok alapján. (pl.: milyen a színe? mivel táplálkozik? tud-e repülni? vízben vagy szárazföldön él-e? erdőben vagy állatkertben találkozhatunk-e vele?)
3. Ültessünk!
Kép forrása: Zöld-Híd Alapítvány
4. Alkossunk hulladékból!
5. Mi mindent tehetünk a környezetért? -Foglaljuk össze látványosan témát!
A témahét vagy projektnap végén rajzoljunk nagy háztartási csomagolópapírra egy fát, melynek a lombja a gyerekek zöld papírra körberajzolt kéznyoma lesz. A kéznyomokba belerajzolhatják a jelüket és egy tevékenységet, ami környezetbarát (pl.: kerékpározás, szelektív gyűjtők), vagy valamit, amit szeretnek a természetben (pl: fa, virág, lepke).
Kép forrása: Zöld-Híd Alapítvány