Az óvoda a Boldog Gizella Katolikus Általános Iskola és Óvoda intézményegység tagintézménye. Óvodánk Mohács északi városrészén helyezkedik el és működik egy 1730-as években épült ferences kolostor épületében 1976-óta. 1981-ben német Nemzetiségi óvodaként, majd szülői és nevelőtestületi igény alapján katolikus óvodaként 1999. szeptember 1. óta működik. Ebbe a kettősségbe, mint német nyelvi nevelés és katolikus szemléletbe ültetjük be a mára igen fontossá vált zöld szemléletet. A környezettudatosságot, ÖKO szemléletet Szent Ferenc, óvodánk névadójának alapértelmezése okán a teremtésvédelem, állatok védelme kulcsszavakkal vezettük be óvodásaink látásmódjába. A gyermekek mindennapjait áthatja a környezeti nevelés, természetvédelem, egészséges életmódra nevelés, fenntartható életmód, újrahasznosítás, hulladékkezelés fontossága, tudatos fogyasztás.
Képek forrása: a jógyakorlatot biztosító óvoda
Legutóbb, Szent Ferenc projektünk az újrahasznosítás jegyében zajlott. Előzőleg nagy szeretettel készültünk nevelés során a témába illő:
- dalokkal (Szúrós gombóc jár a kertben…, Lassan jár a csigabiga…, stb.)
- énekes játékokkal (Erre járt Szt. Ferenc, minden erdő táncot jár most…, Róla beszél fű, virág..)
- versekkel (Süni, süni, sünike…, Dirmeg dörmög a medve…stb.)
- erdeiállatokról szóló mesékkel (A nagyhatalmú sündisznócska)
- mesekönyvek lapozgatásával (Kerekerdő meséi, Vidám állatmesék, stb.)
- állatokról, erdőről szóló találós kérdésekkel
- matematikai tartalmat szőttünk a játékunkba (Hány lába van? Kisebb- nagyobb?)
- környezeti nevelés (átbeszéltük az állatok tulajdonságait Hol él? Mit fogyaszt? Mi borítja testét?)
- hitre nevelés (Szt. Ferenc életének bemutatása, Mit alkotott? Milyen volt ő?)
A hét egy kijelölt napján, vendégül láttuk a nagyszülőket. Minden évben nagy szeretettel várják a nagymamák, nagypapák ezt a napot, amikor tevékenyen részt tudnak venni kisunokájuk egy óvodai délelőttjén. Előző héten részt vettem a Zöld – Híd Alapítvány által elnyert Zöld Óvodák, zöld otthonok továbbképzésen. Borsós Zsófi koordinálásának köszönhetően, nagyon jó
hangulatban telt három nap alatt, rengeteg hasznos gyakorlati tanácsot, ismeretet szereztem tanfolyamon részt vevő óvodapedagógus kolléganőimmel együtt. Az ott elhangzott ismereteket igyekeztem beleszőni a mindennapi óvodai életünkbe és a Szt. Ferenc projektbe egyaránt.
Óvodánk minden csoportja választott egy alapanyagot, amire a tevékenységét építette. Volt, aki színespapírral, más csoport papírgurigával, műanyagflakonnal, egyéb háztartási hulladékanyaggal, az én csoportom újrahasznosított textillel dolgozott.
Az alapanyagok beszerzésének egy része meglevő óvodai „kincsekből”, másik része pedig a szülők által felajánlott otthon nem használt maradék textilekből és fonalakból származik.
Nap kezdeteként az első feladat, az otthon begyúrt tésztaalapot az oviban a gyerekekkel kisodortuk és kiszaggattuk, hogy a későbbiekben a helyben kisült ízletes pogácsával némi szörp kíséretében, legyen mivel megvendégelni a nagyszülőket. Többféle tevékenységgel készültünk, hogy mindenki megtalálja a hozzá közel álló elfoglaltságot. Igyekeztünk változatossá tenni a tevékenységek tárát. Egyik asztalnál madárka hímzését kínáltuk. Előrajzolt madárkarajz, hímzőfonállal való kivarrása volt a cél. Szebbnél szebb mini terítők születtek, mindenki saját maga által választott színben.
Másik asztalnál filcből süni, bagoly ragasztását, kínáltuk. Nagyon változatos formákat vágtak a gyerekek közös munkával, nagyszüleikkel. Következő asztalnál textil és fonal kombinációjából madárkát lehetett megformálni, csomózni. Előre kiszabott kör alakú textil lett a test, majd innen mindenki fantázia szabott határt, hogy milyen módon díszíti a madárkáját.
Tudatosan választottam módszert a nagypapáknak, mivel a textil és annak varrása zömmel női tevékenység. Ki kellett találnunk olyan feladatot, ami a nagypapáknak sem okoz nehézséget, kényelmetlenséget.
Nagypapáknak két feladattal készültünk, egyiknél egy paravánt állítottunk fel, amire erdőt, erdei állatokat álmodtunk meg. Hihetetlen szeretettel és lendülettel láttak hozzá a nagypapák a megvalósításhoz. Volt, aki előre papíron megtervezte az elképzelését, és az alaprajznak megfelelően haladt előre a munkában. Eleinte próbáltam ötleteket adni, de hamarosan úgy ráéreztek a feladatra, hogy nem volt szükség az irányító szerepemre. Majd az elkészült mű, felülmúlta elképzeléseimet.
Olyan részletességben népesítették be az erdőt állatokkal, hogy egy rendkívül színes, és kreatív faliképet kaptunk. Igaz, az arányok néhol elveszni látszottak, de megjelent minden lehetséges szereplő a képen. Fák, bokrok, tó, napocska, felhők, madarak, mókusok, őzek, pillangók, hulló falevelek, gombák, róka, halacskák, bagoly, sünik.
Másik feladatként a nagypapáknak egy alapként szolgáló állványt kellett bevonniuk textillel úgy, hogy végül Szt. Ferencet alakját ábrázolja. Fehér dzsörzéből kitömtük a fejét, azután kapott egy nagy barna ruhát gallérral, amit pamutkötéllel kötöttünk át deréktájékon, végül galambokat ültettünk a vállára. A délelőtt végére minden gyermek és felnőtt kellőképpen elfáradt, a hulladékokat a színben megfelelő kukákban helyeztünk el.
Minden a tervek szerint zajlott, a cél méltóképpen megvalósult. A közös tevékenység öröme, ami a délelőtti együttlét hangulatát meghatározta, a munka eredményessége, hiszen rendkívül szép alkotások készültek, és a gyerekek zöld szemléletformálásának fontossága, hogy mire felnőnek, beépüljön a mindennapjaikba az anyag és energiatakarékosság, az újrahasznosítás fontossága, az anyagi javak megbecsülése, tudatos fogyasztás, hulladékkezelés, és minden, ami az Isten által teremtett Világunk megőrzéséhez, fenntartásához szükséges.
Iloskityné Gergely Ágnes
Boldog Gizella Katolikus Általános Iskola és Óvoda