Madárbarát óvodakert
"Vendég vagy a világban, és a világ, szép vendégfogadó. Van napsugara, vize, pillangója, madara. Van virága, rengeteg sok. Tanulj meg örvendeni nekik. Embere is van. Igyekezz kevesebbet törődni velük és többet azzal, ami még a világ szépségéből csodálatosképpen megmaradt, az emberiség minden pusztításai mellett is. Nem győzöm eleget mondani: tanulj meg örvendeni. Annak hogy élsz. S mert élsz: gazdag lehetsz" (Wass Albert)
A Nyugati Városrészi Óvoda Radnóti M. Utcai Tagóvodája örökös zöld óvoda (2018-tól), madárbarát óvoda (2011-tól) és állatbarát óvoda (2022-tól). Az oktató-nevelő munkával célunk a zöld szemlélet, a Föld kincseivel való takarékosság, szemléletalakítás, viselkedési szokások változására késztetés, közös cselekvésre ösztönzés, játékosan, élményeken keresztül komplex módon.
Óvoda udvaruk a fenntarthatóságra nevelés méltó színtere, ahol 2007 óta folyamatos az óvodakert létrehozása, alakítása, formálása. Elsődleges természeti környezetnek tekintjük, ahol rácsodálkozhatnak a gyerekek a természet szépségeire, vizsgálódhatnak a természet körforgásában. Sokoldalú vizsgálódási, kísérletezési lehetőség, mélyebb ismereteket nyújt a természet- és a környezet iránt fokozottan érdeklődő gyerekek számára. Madárbarát minta kert tanösvényünkön oduk, madáretetők, itatók, süntanya, békavár, darázsgarázs várja a gyerekeket. A gyerekek ismert helyszíneken érdekes, és szokatlan helyzetekben találkoznak az új ingerekkel a „fejlesztés” szinte észrevétlenül zajlik. Az ismeretszerzést az óvodakertben lévő fűszer és gyógynövénykertek, növénysimogatók, festőnövények, lepke kert, „fantasztikus” farakások, bogárhotelek, kerti tó halakkal, komposztálók, esővízgyűjtő hordók, ivókutak segítik, támogatják. Évekkel ezelőtt kialakítottunk egy csemetekertet, gyümölcsfákkal, amit bővítünk, figyeljük a növekedésüket, várjuk, hogy a fák termőre forduljanak.
Óvodakertünk folyamatosan alakul, átalakul, a mindennapi élmények színtere. Tudást, ismeretet, gyakorlatot ebben a nyitott tanteremben adunk át, egy életre meghatározva a természet iránti kötődést. Tevékenykedtetésre 4 évszakban alkalmas.
Többfunkciós kertünkben a mozgás, a játék, a munka és tanulás, ill. a pihenés is jelen van pl. díszkert, zöldséges kert, fűszerkert, gyógynövénykert, gyümölcsöskert, virágoskert – növény- és állatvilág sokféleségének bemutatására alkalmas.
Óvodakert kialakításának pedagógiai céljai:
- Komplex érzékszervi fejlesztés
- Gondolkodásfejlesztés
- Fenntarthatóságra nevelés céljai
- Szabadtéri tanteremben komplexitás
- Irányítatlan szabad játék lehetősége
- Gyerekek bevonása a kert gondozásába
- Viselkedéskultúra alakítása
- Természet iránti érzelmi kötődés kialakítása, fejlesztése
Ökológiai alapelvek:
- Óvodakert – egy darab a természetből, rendszer, egység (összefüggések, tv-szerűségek keresése)
- Fenntarthatósági szempontok: pl talajvédelem, vízgazdálkodás, gyomszabályozás, növényvédelem, állatvilág óvása, biológiai sokféleség támogatása, újrahasznosítás, stb)
Felnőttképzés, mentorálás lehetősége:
- Pedagógusok támogatása, segítése
- Új oktatási-nevelési tér megmutatása- módszerek, lehetőségek, pedagógiai haszon, tevékenységi területek bemutatása, helyszíni bejárás
- Továbbképzés, gyakorlati bemutató, tapasztalat átadása, nyílt nap –évente 2x
- Önképzés szükségessége
- Kertpedagógia előtérbe helyezése
Zöld jeles napokhoz kötötten közös munkára hívjuk a szülőket pl gyűjtőmunka, társadalmi munka, barkácsolás az óvodakertben. Az udvari babaházakban a gyerekméretű kerti szerszámokat naponta használjuk. A fenntarthatóság jegyében esővízgyűjtő hordók kerültek az óvoda udvarára 4 helyre, így oldva meg az óvodakert esővizes öntözését. A zöld növényi hulladékot a konyháról, a csoportokból és az udvaron keletkezőt a komposztálókba tesszük, az érett komposztot felhasználjuk. Minden csoportnak van külön komposztálója, amit vegyes zöld hulladékkal töltünk, ill. van két levélkomposztálónk, ahová csak a nagy mennyiségű levelet tesszük. Komposztálóink nem egyformák. Van műanyagból, fából, madárhálóval körbe kerített, és van komposzt dombunk is. A komposztrostát az udvaros készítette, nagy sikere van a gyerekek között. A komposztban élő élőlényeket mindig figyeljük, amit lehet meg is fogjuk.
A fenntarthatóságra nevelés során környezeti nevelésünk cselekmények sorozata, amelyek a környezet, az élőhelyek, a sokféleség védelmében vállalt tudatos felelősségvállalást jelenti. A környezettudatosságra rendszeres tevékenységgel, foglakozásokkal érzékenyítünk. Öko – kuckó foglalkozások, az óvodakertben a fedett részen vannak, ahol a tevékenységformák összekapcsolódnak a manuális tevékenységekben, gyakorlati tevékenységekben, gyűjtőmunka során. Érzelmekre építünk, élményt adunk, érdekes újszerű tanulásszervezési módokat használunk, szenzitív (érzékenyítő) játékokat (illatjáték, madárhang felismerés), projektpedagógiát, land’art-t.
Miért az óvodakert?
“Kevés hasznosabb gyerekjátékot tudok elképzelni, mint a kertben kijelölt apró parcellát, amelyben megtanítjuk óvodás korú gyermekünket kertészkedni, növényt nevelni.” – Bálint György
Óvodakertünk:1. szemléltetőkert, ahol cél a növények alaktani és hasznosíthatósági (élelmiszer, fűszer, dísz- és gyógynövény) megismerése; 2. konyhakert, ahol a megtermelt élelmiszereket (saláta, retek, borsó, tök stb.) közvetlenül a gyerekek közössége élvezheti. Kialakításának és fenntartásának fő célja, hogy kézzelfogható, gyakorlati tapasztalatot nyújtson a gyerekeknek a munkáról, értékek előállításáról és annak védelméről, gondozásáról. 3. ökológiai bemutató tér pl. magas ágyás, madárvédelmi berendezések (etető, odú stb.), ahol a gyerekek közvetlen tapasztalatot szereznek az állat- és növényvilág tagjainak az életközösségben betöltött szerepéről, viselkedéséről. Ezáltal megismerik a természetes és ember által művelt környezet szépen összerendezett, harmonikus működését.
Iskolakertekért Alapítvány
Az Iskolakertekért Alapítvánnyal 2023-ban kerültünk kapcsolatba. Ekkor csatlakoztunk az Iskolakert- hálózathoz. Majd 2024-ben az eddig elért eredményekkel pályáztunk az Iskolakert fejlesztési programhoz, s mentor intézményként folytatjuk az óvodakerti tevékenységeinket. Ez a kapcsolat támogatja, erősíti a természetvédelmi munkánkat, szakmai tanácsadással, webináriummal, személyes kapcsolattal, szakmai továbbképzésen való lehetőséggel, eszközökkel stb. https://www.iskolakertekert.hu/hu/
Az iskolakerti feladatok, az óvodakert folyamatos gondozása, négy évszakos fenntartása illik az óvodánk pedagógiai programjába, örökös zöld óvodaként meghatározó a mindennapokban.
Már ősszel kezdődik a munka a kertben. Állandó madáritatás, növények öntözése, gondozása, termések számbavétele, betakarítása stb. Sok a fás, bokros rész az óvodakertben, ahol a madaraknak van helyük elbújni, fészket rakni, de a mesterséges odukat is kitakarítjuk a gyerekekkel, szemügyre véve ki költött az odúban (A,B,C és D típusú odúink, veréb lakótelep, kuvik odú is van). A Fürkész szobánkban számtalan fajta fészekből van már gyűjteményünk, beszélünk a madárvédelemről, a madarakról való egész éves gondoskodásról, a felelősségvállalásról. Toll- és tojás gyűjtemény is segíti a témákra érzékenyítést. Ősszel elkezdjük a családok bevonásával a téli etetésre szánt magok gyűjtését: fekete napraforgó, köles, kukorica stb. A kukoricát csövekben kapjuk, a morzsolás után a gyerekek darálják le, készítik elő. Ősszel elővesszük a madáretetőket, ha kell, felújítunk. A legtöbb etetőt a szülők barkácsolták (dúcetető, ablaketető, függő etető, stb). A madarak megismerése Madarász ovi programmal is megvalósul, évek óta havi rendszerességgel szervezzük a középső-nagy csoportokba – hol az óvodában, hol külső helyszínen. A madárbarát óvodakertben táblák jelzik az adott odút, képes megerősítéssel a gyerekek számára. A madarak etetése téli program, az itatásuk egész éves. Tavasztól őszig porfürdő és vizes pancsoló is várja a madarakat az ovikertben, a lapos tetőn is vannak itatók. A fecskéket mű fecskefészekkel, fecskepelenkával várjuk, de egyelőre még nem vették birtokba. Egész télen figyeljük a hozzánk betérő madarakat. Vannak állandó madaraink, főleg örvös galambpárok, balkáni gerlék, rigók, cinkék, tengelicek, kerti rozsdafarkú, stb. Télen madárkarácsonyt tartunk, magunk készítünk faggyúból és magokból eleséget, és kötözzük a fenyőfákra. Tavasszal, ahogy az óvodakert is megújul, kitakarítjuk az odukat, megnézzük volt-e lakója a hideg éjszakákra? Aztán a fészekanyagok komposztálókra helyezésével segítjük a fészeképítést. A kerti kutjaink mellett folyamatosan van sár, fészeképítésére alkalmas mennyiségben.
Az óvodakertben sok kisebb-nagyobb búvóhelyet alakítottunk ki a bogaraknak, apró állatoknak, segítve az itt maradásukat, elhalt, korhadt „holt fákat” hagyunk a bogaraknak, tápláléknak, búvóhelynek. A tápláléklánc okán a mi énekes madaraink velük (is) táplálkozzanak, segítve a helyben maradásukat. A kerti búvóhelyeken – komposztáló aljában, szalmapihenőkben apró emlősök is élnek, befogtunk és elengedtünk már cickányt, sünt, ill. találtunk többször bagolyköpetet.
A komposztálók átforgatása, és felhasználásakor mindig találunk pajorokat, mutatva a hely alkalmasságát a bogarak szaporodására.
Tavasszal és nyáron már a bogarakkal táplálkoznak a madaraink, vagy vannak bogyóevők is, akik a bokraink termését fogyasztják, és dallal örvendeztetnek meg minket.
Kertpedagógiánkba belefér a mindennapi teendők az óvodakertben, a gyermeki feladatok felnőtt irányításával, a rendszeres kezdeményezések a különböző helyszíneken.
Biodiverzitás barát intézmény megőrzésén dolgozunk.
- Óvjuk meg a talajéletet (Talaj takaróként: levelek, vágott fű, mulcs kerül felhasználásra)
- Saját komposztot készítünk (Lomb-, zöld-, vegyes)
- Megtartjuk az esővizet (Vízgyűjtő, kerti tó)
- Ültettünk beporzóbarát ágyásokat (Virágágyás, háborítatlan rész, sziklakert, kerti tó bekerítve)
- Telepítettünk odúparkot (Énekes madarak, denevérek, +holt fák)
- Készítettünk búvóhelyet a rovarok számára is (Búvó-, szaporodó- és telelőhelyek- farakások, lapos kövek vannak több helyen)
- Biztosítunk vad sarkot a zöldterületen belül (Hüllők, kétéltűek is- sok gyíkunk van már)
- A kerítésünk mellett belülről élő sövény van (Fészkelő helyet, táplálékot és búvóhelyet jelent)
- Létesítettünk tankertet, bár ezek inkább hobbikertek (Magaságyás, talajágyás, fűszer- és gyógynövénykert, gyümölcsös, stb)
- Zöldsarkokat alakítottunk ki az épületben (Növények, állatok vannak minden csoportban, folyosón)
- A lapos tetőn a madaraknak több fürdető és itató edény került ki.
A gyerekek fejlődésében bekövetkezett pozitív változások
A legszembetűnőbb változás a gyermekek óvodai viselkedésében figyelhető meg. A zöld jeles napokat ismerik, szülői segítséggel számon is tartják. Élményeiket megosztják a családtagjaikkal. A csoportszobákba kisállatok, növények kerültek, mely lehetőséget adott az emberi beavatkozás következményeként létrejött változások megfigyelésére, annak felismerésére, hogy az adott cselekvés milyen változásokat okozhat. A nagyobbak szokásává vált a környezetük rendjének, tisztaságának a megóvása, egymást is figyelmeztetik ezek betartására. Az udvaron található bogarakat és kisállatokat érdeklődve figyelik, egyre több fajt felismernek, mivel közvetlen környezetükben nyújtunk tapasztalatot és lehetőséget egyéni megfigyelésre, tevékenységre.
.A gyermekméretű kerti szerszámok lehetőséget biztosítanak arra, hogy az óvoda udvarát közösen tarthassuk rendben, rendezettségéért, tisztántartásáért a gyermekek is felelősnek érzik magukat, munkára és a munka tiszteletére neveli őket. Óvodakertünk egységes ökológiai rendszerként működik, így alkalmas alapvető ökológiai összefüggések megfigyelésére, a változások nyomon követésére. Hozzájárulunk holisztikus látásmódjuk alakulásához. A természetes anyagokkal végzett tevékenységek, kísérletek motiválóbb hatásúak, ezeket az élményeiket szívesebben mesélik otthon. A LAND-ART művészet bevezetésével sokat fejlődött önkifejezési képességük, látásmódjuk, kreativitásuk. Maga a tevékenység esztétikai élmények sokaságát nyújtotta számukra.
Kezdetben idegenkedve fogadták az egészséges táplálkozás ételeit, de mára a gyümölcsnapok kiegészültek zöldségek fogyasztásával. A saját óvodakertben gondozott zöldségek kóstolása különleges erővel bír (retek, hagyma, sóska, tépősaláta, sárgarépa, paprika, paradicsom, stb). A gyümölcsök közül még kevés terem, de azt nagy figyelemmel kísérik (eper, málna, szőlő, füge). A hagyományos teákat többször felváltó gyümölcsteát és gyógynövényteákat megszerették. A gyógynövénykertekben lévőket nyersen is kóstolgatjuk (citromfű, menta, stb), de szárítjuk, teaként fogyasztjuk. Gyümölcsfáink még nem fordultak termőre, de van diófánk, mogyoró bokraink, aminek termése kincs, nemcsak a magokat fogyasztjuk, a csonthéjakat is felhasználjuk.
Miben segíti az óvodakerti tevékenységek a gyerekeket?
- Fejleszti a finom-motorikus képességeiket
- Javítja a mozgáskoordinációjukat
- Megtanítja őket arra, hogy értékeljék a türelmet
- Növeli az önbecsülésüket, sikerélményt okoz
- Megnyugtatja őket, csökkenti bennük a stresszt
- Erősíti a szociális kapcsolataikat, azaz közösség fejlesztő erejű
- Kooperációs- és kommunikációs képessége egyaránt fejlődhet
- Problémamegoldó gondolkodása fejlődik
- A szabad levegőn, napfényben történő mozgás pozitív hatással van az egészségükre
- Erősíti a fizikai szervezetüket, izomzatukat
- Egészséges táplálkozásra serkenti őket
- A könnyed koncentráció fejleszti a figyelmüket, és az emlékezetüket
- Kialakítja a felelősségvállalást, felelősségérzetet
- Kialakítja a kötelességérzetet, rendszerességet
- Szabadságot ad és függetlenségre nevel. Az önfenntartásra való képességet tanítja
- A biológiai tudást könnyebben sajátítja el, megismeri a növények, állatok egy részét
- Miután közvetlen tapasztalatot szerez a környezetéről az környezetvédelemre sarkallja.
- Olyan helyzetbe hozzuk őket, hogy ők kérdezzenek, s ezzel automatikusan tanulnak.
- Élményeket biztosítunk nekik
- Megtanítja őket tisztelni a fizikai munkát
„Jó pedagóguson múlik, hogy a gyerekek megszeressék a természetet, és helyes megvilágításban lássák azt a sok nehézséget, amivel a világ küzd…” (Konrad Lorenz)
Készítette: Lóki Zoltánné tagintézmény igazgató, mesterpedagógus