Kávébabból készül el az a frissítő ital, melyet szívesen fogyasztunk reggelenként. A bögrénkig vezető út azonban rögös. A kávé, az ültetvénytől a fogyasztóig megtett út során körülbelül 150-szer cserél gazdát. A termelők egy 300 Ft-os kávé árából 9 Ft-ot kapnak kézhez. A hasznot, a kávét forgalomba hozó nagyvállalatok tehetik zsebre. Emellett számolnunk kell a szállítás környezetterhelő voltával is.
Kép forrása: Pixabay.com
A nemzetközi kereskedelem nem törekszik a termelőkkel szembeni méltányosságra. A fair trade kereskedelem (méltányos-, lelkiismeretes kereskedelem) célja, hogy a termelők méltó bérhez jussanak, gondolva a gyermekmunka megszüntetésére és a környezetvédelemre is.
Főként a kávé-, tea-, banán-, kakaóültetvények munkásait érinti Dél-Amerikában, Afrikában és Ázsiában.
Fair trade logó
(Kép forrása, bővebb információ: Tudatos Vásárlók Egyesülete)
Magyarországon 2004-ben civil szervezetek kezdeményezték a mozgalom elindítását, később megnyílt az első Fair Trade kávézó is, majd egyre több üzlet polcán jelentek meg a méltányos kereskedelem termékei.
A fair trade kereskedelem világnapját május második szombatján ünnepeljük, emlékezzünk meg az alkalomról az alábbi kisfilmmel:
Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete
Nemrég az Öko gyülekezeti mozgalom is foglalkozott a témával egy online workshop keretében, az alkalomról és a fair trade kereskedelemről a szervezet weblapján érhető el még több információ: Mi fán terem a méltányos kereskedelem?
Az alkalom pedig itt nézhető vissza:
Forrás: Öko gyülekezeti mozgalom