KÖSZI projektünk középpontjában a Kertvárosi Óvoda szervezetének megújulása és a dolgozóink lelki egyensúlyának megteremtése áll, melyet korszerű módszertannal és eszközökkel, intézményi törekvésekkel a pozitív pszichológia és a szociálpszichológia ismereteire építve kívánunk megvalósítani. Intézményünk dolgozóinak lelki egészségvédelme tevékenységekkel, folyamatokkal, melyek az emberi személyiséget és a közösségi kapcsolatokat erősebbé és fejlettebbé teszik. Szeretnénk elérni, hogy a pozitív mentálhigiéné eszközei által fejlődjön személyiségünk, önelfogadásunk, pozitív kapcsolataink másokkal, mások elfogadása, a társas integráció. Célunk, hogy óvodánk lelki egészségre tett törekvései által értékátadó, értékközvetítő szerepének hatékonysága növekedjen.
Kép forrása: Mystique blog
Kezdetek…
Szervezeti szinten éreztük azt, hogy szükség lenne olyan átfogó, dolgozóinkat támogató intézményfejlesztésre, mely hozzájárul a lelki egészségünk megteremtésére, fenntartására. Korszerű ismeretek birtokában megújul pedagógusaink szakma profilja, vezetőink kompetenciái, szemléletmódja. Hogy miért a lelki egészség áll a középpontban?
Mi hívta életre a KÖSZI-t? Miért van létjogosultsága?
A gyorsuló és folyamatosan változó világunk új kihívások elé állították a pedagógus társadalmat- vezetőket, pedagógusokat egyaránt. Új perspektívák jelentek meg, melyek elvárják a szervezettől a flexibilitást. Az óvoda egyik legfőbb mozgatórugója, arculatának megrajzolója pedagógiai kultúrája, mely magába foglalja a pedagógusok szakmai és személyes kompetenciáit, a köznevelési intézményt, mint szervezetet, a szervezet céljait, szervezeti kultúrát, hagyományait, értékeit.
A gyerekek ép személyiséggé formálásához szükséges az ép, egészséges pedagógusszemélyiség.
A segítő szakmák képviselői egész személyiségükkel dolgoznak, így különösen megterhelődnek, telítődnek a problémákkal. Előtérbe kerül saját személyes mentálhigiénéjük.
A pedagógus pálya elősegíti a kiégést, teljesítményszorongást!
Néhány ok: Idealizáló elvárásrendszer, fluktuáció, óvodapedagógus hiány, életközépi válság, létbizonytalanság, sok teher (adminisztráció, fegyelmezési problémák, változások), pedagógus életpálya modell.
Mennyire figyelünk önmagunkra és a társainkra? Mit tesznek értünk vezetőink? Hogyan tehetjük könnyebbé mindennapjainkat?
A stressz, kiégés valóságos probléma a mindennapokban. Elhatároztuk, hogy tennünk kell valamit közösen, intézményi szinten, együtt, hiszen:
„SZÁMÍT, HOGY VAGY!
- HOGY VAGY?”
Kerestük azt a pályázati lehetőséget, melynek feltételei, formái, lehetőségei biztosítják számunkra mind szakmailag, mind anyagilag azokat a forrásokat, tevékenységeket, melyek elősegítik a szervezeti cél megvalósulását.
Tempus Közalapítvány Erasmus+ Iskolai, óvodai stratégiai partnerségek pályázati formáját tartottuk megfelelőnek és készítettük el pályázati anyagunkat.
Miért is az Erasmus+? Lehetőségek széles köre- innováció, szakmai együttműködés, nemzetközi partnerkapcsolatok, tudásmegosztás, tapasztalatcsere, tanulás, jó gyakorlatok cseréje jellemzi ezt a pályázati formát.
Az intézményi szükségleteket felmérve tűztük ki céljainkat, megvalósításukhoz megkerestük a megfelelő partnerintézményeket. Fontos megemlíteni, hogy a Kertvárosi Óvoda, illetve a Siklósi Úti Tagóvodája nagy pályázati múlttal rendelkezik, több sikeres projekt valósult meg.
Partnereinknek a székelyudvarhelyi Ficánka Napköziotthont és a kolozsvári Csemete Óvodát választottuk. Nagy szakmai múlttal, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező szervezetek- akiktől tanulhatunk. Igényeink hasonlók voltak, meglévő tudásunkat, ismereteinket megosztva egymással igyekszünk kialakítani egy új intézményi gyakorlatot.
Támogatott pályázatunkat 24 hónapos programterv alapján valósítjuk meg.
Időtartalma: 2018.11.01.-2020.10.31.
Száma: 2018-1-HU01-KA229-047864_1
A projekt megvalósításában minden tagóvodánk részt vesz!
Kiemelten fontosnak tarjuk az óvoda, mint szervezet lelki egészségét: A mentálhigiénés tudással rendelkező vezető és pedagógus modellként hathat a gyerekekre, a kollégákra, szülőkre, közvetett és közvetlen partnerekre. A vezető, mint kulcspozícióban lévő személy mentálhigiénés kapuőr, mert az ő feladata hatékony közösségi háló működtetése, mely az intézmény lelki egészségét biztosítja.
Az óvodapedagógusi szakma szakma profiljának megújulása új kompetenciák elsajátítását jelenti, mellyel elláthatók a kor elvárásából fakadó új feladatkörök (pl. pályázatírás, alapítvány működtetése, kooperatív munka). Ez csak motivált, kiegyensúlyozott, lelkileg stabil pedagógusokkal lehetséges.
Távlati célként megjelenik a társadalmi szerepvállalás- modellnyújtás, önzetlenség, az altruizmus megtapasztalása, jeles napok (Ölelés Világnapja, A Lelki Egészség Világnapja, Az Emberszeretet Világnapja) a projekt során, amelyeknél fókuszba kerül az esélyegyenlőség- és az érzelmi jólét. Az óvodában folyó lelki egészségvédelem elérendő célja, hogy az intézmény minden dolgozója jól érezze magát, elégedett legyen, valamint öröm legyen a munka számára.
Tevékenységeink:
- Önismeret, belső világ részletes feltárása, egymás felé fordulás
- Stressz szint felmérése
- Kiégés prevenció művészetterápia segítségével
- Vezető és a szervezet hatékonyságának mérése
- Hatékonyság növelésére tervezett módszerek, tudástartalmak, tréningek: TET, VET, coaching, asszertív kommunikáció, leadership, motivációs technikák, FLOW, fókuszolás (önismeret fejlesztése, önértékelés elősegítése, lelki egészség megőrzése, fejlesztése)
- Rövid távú képzések
- Mobilitások
Szeretnénk egy kis ízelítőt adni az elmúlt időszak megvalósult projekttevékenységeiből:
November: LÉLEKMOZGÁS- JÁTSZUNK A LELKÜNKKEL
Cél: Az ÉN- az egyén belső világának feltárása. Önismeret- önmegértés- önmagunk felfedezése. A belső tudatosságunk fejlesztése
Nevelési értekezlet keretében mutattuk be a KÖSZI-t. Elmerültünk az önismeret világában. Az eredmények létrejötte, a hatásvizsgálat fontos tényezője a projektnek, ezért szükségesnek láttuk felmérni a résztvevők lelki állapotát. Ez önkéntes bemeneti vizsgálat- Maslach-féle kiégés kérdőív pedagógus változata, Életesemény Érték (Holmes-Rahe skála) - révén került sor.
Művészetterápia keretében kollázst, montázst készítettünk a múlt-jelen-jövő jegyében. Minden óvoda elkészítette a Bemutatkozó fényképalbumját.
Megszületett a KÖSZI projekt logója internetes szavazás segítségével:
December: EGYÜTT- EGYMÁSÉRT!
Cél: Jótékonykodás- segítségnyújtás másoknak ALTRUIZMUS. Befelé figyelés, önmagunkba fordulás, egyensúly megtalálása, belső hangunk meghallása. Ráhangolódás lélekben az ünnepre. Tárd ki a szíved! Együttérző szív: oda kell figyelnünk azokra, akiknek segítségre van szükségük- segítő kéz- Nyújtsd a kezed! Az ajándék- szeretetenergia- bármilyen formában.
December egy különösen érzelmes, önmagunkra és egymásra figyelős, társakat támogató, segítségre szorulókat felkaroló hónap volt. Az eddigi projekttevékenységek kapcsán ekkor éreztük leginkább a közösség erejét, támogatását, a védőhálót. Valami elkezdődött……
Azon túl, hogy jótékonykodtunk közösen, gyerekek, szülők részvételével (Angyalgyár, Cipősdoboz akció, műsoradás az idősek otthonában stb.)
Megszülettek a „Szívhez szóló üzenetek”: Azért szeretlek, mert……a partnerintézmények pedagógusai, dolgozói pozitív, megerősítő üzeneteket raktak borítékba név nélkül a kollégáiknak a Szívhez szóló üzenetek falon. Előtte mindenki elkészítette, feldíszítette a saját magára jellemző borítékját és felrakta az üzenő falra. Az év utolsó együtt töltött napján mindenki kibontja a sajátját. Volt sok nevetés, örömkönny…..éreztük, hogy fontosak vagyunk…
Január: LÉLEKSIMOGATÓ
Cél: Az óvodapedagógus szakma profiljának megújítása- korszerű ismeretek, tudástartalmak, módszerek. Érzelmi intelligenciánk fejlesztése a jobb kommunikáció érdekében, szoros emberi kapcsolatok kialakításáért, tudjuk kezelni a stresszt, információ túltengést, terhelést. Fókuszolás, mint önismereti és személyiségfejlesztési módszer elsajátítása. Csapatépítés a partnerekkel a közös projektindító konferencia által.
"Köszönöm!" - fal: Figyeljünk tudatosan arra, hogy mondjunk köszönetet a társunknak. - hogy a pozitív élményünkért, pozitív helyzetünkért, vagy az aktuális állapotunk pozitív irányba történő változásáért köszönettel tartozunk valakinek.
Miért fontos, hogy köszönetet mondjunk párunknak, gyermekünknek, kollégánknak?
Mert a köszönet megélése kellemes érzés és tovább generálja az örömteli helyzeteket. Hatást gyakorol a személyközi kapcsolatok erősítésére, a közösség hangulatának javulására, teljesítmény növekedésére, magasabb érzelmi jólét alakul ki.
A projektindító találkozóra is ebben a hónapban került sor. Január 31.-től február 3.-ig vendégeskedtek nálunk partnereink.
A találkozó célja: KÖSZI projekt nyitórendezvény- Léleksimogató Konferencia/ Erasmus+ tevékenység bemutatása, meghívott előadókkal tartalmas szakmai nap, disszeminációs tevékenység PMJV fenntartó, képviselő, pedagógusok, civil szervezetek, köznevelésben résztvevő intézmények részvételével- a projektben résztvevő partnerek tudásának bővítése, kompetenciák megerősítése- EU értékek közvetítése- civil szervezetek bevonása- munkamegbeszélések a projekt előrehaladásában, weboldal működésének megismerése, belső képzés, szülőkkel való kapcsolatépítés
A projektindító konferenciának a Tudásközpont adott otthont. Közösen került megszervezésre a Kertvárosi Óvoda másik Erasmus+ projektjével, a MESÉ-vel („Mesével Együtt Segítsük az Egészséget!” - a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése mesével, projektkoordinátor Schmidt Éva). A nagyszabású rendezvényen közel 170 fő vett részt. Bemutatásra került az eddigi Erasmus+ projektek, illetve betekintést nyerhettek az érdeklődők az új projektekbe. Megismerhettük a KÖSZI és MESE projekt partnerintézményeit:
Csemete Óvoda, Kolozsvár Dr. Lészai Emő- Clara igazgató
Ficánka Napközi, Székelyudvarhely Prof. Antal Csilla igazgató
Gerle- Grlica Óvoda, Bellye Ruzsicska Ilonka óvodapedagógus
Mészáros Dávid Alapiskola és Óvoda, Nagymácsény
Bréda Szilvia igazgatóhelyettes
A korszerű tudástartalmakat a következő előadók közvetítették
a részvevők felé:
Uzsalyné Dr. Pécsi Rita neveléskutató, főiskolai docens:
„Miért nem működik a százszor megmondtam már?” Hatékony nevelés kulcsa az érzelmi intelligencia
Kerner Barbara EP Baranya vezetője, EU- kommunikációs szakértő, coach, tréner:
„Az egész életen át tartó tanulás”
Dr. Bakonyi Anna pedagógiai szakértő, címzetes főiskolai docens: A diverzitás, mint érték- Ki a nem más?
Fóris Marietta óvodapedagógus, családterapeuta: „Gyermekszemek meséi- a családterápiás rendszerszemlélet tükrében”
Császár Levente mesemíves: „Mesék birodalmában”
Léleksimogató konferenciáról készült kisfilm az alábbi linken található:
https://www.facebook.com/313109049276374/videos/310023649717022/
KÖSZI projekt megvalósítását követni lehet:
http://koszi.kertvarosiovi.hu/kertvarosi-ovoda/
https://www.facebook.com/Erasmus-K%C3%96SZI-313109049276374/?modal=admin_todo_tour
A munkánk nagymértékben meghatározza az egész életminőségünket. Hozzájárulhat ahhoz, hogy kialakuljon az a meggyőződésünk, hogy létezésünk hasznos céllal rendelkezik és értékes.” (Csíkszentmihályi Mihály)
Új utakon, új lehetőségekkel, új szemlélettel!
KÖSZI az érdeklődést!
Hirdiné Deák Diána és Kakas Anikó
projektkoordinátor