Zöld Óvodaként már évek óta kiemelten foglalkozunk a környezeti neveléssel, a természet megismerésére, tiszteletére neveléssel, a környezetvédelmi magatartásformák és attitűd megalapozásával. Zöld eseménynaptárunk nevezetes eseménye a Víz Világnapjának megünneplése, melyet minden évben kiemelten fontosnak tartunk, és hisszük, hogy már ilyen kicsi korban meg kell tanítani a gyermekeknek a víz fontosságát, értékét, védelmét.
A víz védelmét célzó tevékenységek során a gyermekek megtapasztalják, hogy az élőlények (ember, állat, növény) lételeme a víz. Fokozott figyelmet kell szentelni nemcsak a felszíni vizek szennyezésének a fékezésére, hanem a felszín alatti vizek hasznosítására, a mennyiségi és minőségi gazdálkodásra. Tanítani kell a gyermekeket arra, hogyan vigyázhatnak a vízre a hétköznapi életben: pl. ne pazarolják az ivóvizet, hanem mindig zárják el a csöpögő csapot, kádban való fürdés helyett inkább zuhanyozzanak, mert így kevesebb vizet használnak./ stb/
E témához kapcsolódóan is sok olyan programot kezdeményezünk, szervezünk, amelyeken a családok is részt vesznek, így a gyerekeken keresztül a szülőket is neveljük, hiszen az óvodai élet jó példát adhat a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt a környezetbarát életvitel kialakítására, megalapozására.
A jó gyakorlatomban bemutatott kirándulást a Víz témakörének lezárásaként terveztem.
A kirándulás központi témája: a mocsári teknős megfigyelése, mely hazánkban az egyetlen őshonos teknősfaj. Mint jelölőfaj, a Dél-Dunántúli régió emblémafaja, 2014-ben az év hüllője volt.
Helyszíne: Malomvölgyi 1-es tó (Kökényi tó)
A Malomvölgyi tavak egy zsilipekkel elválasztott mesterséges tóegyüttes, a Malomvölgyi Arborétum természetvédelmi terület közepén. Két tóból áll. A tórendszer folyásirány szerinti felső tava a Kökényi-tó, a második tó a Malomvölgyi 2-es, völgyzárógátas tó.
A tórendszer délebbre fekvő tagja közvetlenül Kökény falu mellett található, vízfelületének nagysága 9 ha. A tó déli része a sekélyebb 1-1,5 méteres mélységgel, amely a gát felé egyre növekszik, ahol eléri a 6,6 métert. A tó kezelője a Kökényi Önkormányzat. Ez, a dús növényzettel körülvett tórendszer, kedvelt élőhelye a mocsári teknősnek, hiszen kedvére közlekedhet a víztestek között és vizes élőhelyen kívül, mély vízzel körülvett napozóhelye, háborítatlan szárazföldi élőhelye is van. Márciustól délelőttönként 10-20 példány is megfigyelhető kedvenc napozó helyükön, a tó északi csücskében, a vízből kiálló fatönkökön.
Vezeti: Szűcs Éva – óvodapedagógus - Kertvárosi Óvoda Illyés Gyula Tagóvodája Pécs
Segítők:
- 1 fő dajka
- 1 fő pedagógiai asszisztens
- 1 fő óvodapedagógus
Létszám: 22 fő 5-6 éves gyermek
Meghívottak: érdeklődő szülők, akik kísérik, felügyelik a gyerekeket, megelőzve a baleseteket, a helyszínen tüzet raknak, majd bográcsban megfőzik az ebédet.
- 2 fő horgászengedéllyel rendelkező nagyszülő, akik a tóparton horgászat közben bemutatják a gyerekeknek a horgászás eszközeit, módjait, megmutatják zsákmányukat, miközben mesélnek a halakról, halas élményeikről.
A tevékenység célja:
- Az óvodás gyermekek környezetvédelmi érzékenyítése játékos formában.
- Váljon természetes igénnyé a gyermekekben a környezet védelme.
- Életkoruknak megfelelően minél több tapasztalatot szerezzenek az őket körülvevő természeti környezetből, maguk fedezzék fel a természetet.
- A környezeti kultúra és gondolkodás, természetszeretet kialakítása.
- Környezettudatos magatartás alakítása.
- A természetjárás szabályainak alakítása (csak azt gyűjtsünk, amit a természet elenged, csendben, halkan, járjunk, beszélgessünk).
- Az emberek és az állatok közötti kapcsolat és kölcsönhatás megismertetése, az állatokhoz fűződő pozitív érzelmi viszonyulásuk alakítása.
- Növények iránti felelősség erősítése.
- Szociális képességek fejlesztése.
Feladatok:
- az ismeretek tapasztalati úton történő megszerzésének elősegítése, gyarapítása
- a közösség és az egyén viszonyának megfelelő alakítása
- a megfelelő életvitel és az egészséges életmód iránti igény megalapozása, kialakítása
- az öntudatos és a környezetért is felelős magatartás kialakítása
- a tolerancia és az őszinteség képességének fejlesztése
- a gyerekek reális énképének kialakítása
- akaraterő és kitartás, segítőkészség fejlesztése
- kommunikációs és kooperációs képesség fejlesztése
- konfliktustűrő, -kezelő, -megoldó képesség, szervezőképesség fejlesztése
- környezetbarát szokások megalapozása
- természetszeretet kialakítása
- természeti kincsek gyűjtése
- ismerkedés a tóban és tóparton élő élőlényekkel, azok védelmével
- ismerkedés a mocsári teknőssel
- tájékozódás a térképen
- szókincsgyarapítás
Fejleszthető kompetenciák:
Kognitív kompetencia:
Környezettudatosság, megfigyelő-, összefüggés kereső-, összefüggés kezelő-, tudásszerző-, rendszerező, gondolkodási képesség; anyanyelvi beszéd, kommunikációs képesség, lényegkiemelő képesség, ok-okozati képesség, tanulási képesség. Memóriafejlesztés, reprodukáló képesség. Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák.
Szociális kompetencia:
Együttműködés, kooperatív készség, felelősségvállalás, empátia, véleményalkotás, véleménynyilvánítás, kommunikatív képesség, tolerancia, kommunikáció ismeretlenekkel.
Módszerek: magyarázat, beszélgetés, szemléltetés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés, dicséret, megfigyelés, összehasonlítás, becslés - mérés, kísérlet
Eszközök: hátizsákban tízórai, uzsonna, vizes kulacs, nagyító, bogárnézőke, távcső, fényképezőgép, növény és állathatározó, saját készítésű térkép, rovar riasztó, kispárnák, elsősegély felszerelés, papírzsebkendő, evőeszközök, bogrács, alapanyagok a főzéshez, tűzgyújtáshoz papír, fahasábok, gyufa
Előzmények:
- középső csoportban őszi kirándulás a Malomvölgyi 2-es tóhoz
- takarékos vízfelhasználás
- ismerkedés a víz mozgásával (folyó és állóvizek)
- horgászos játék (vízasztalban és mágnesesen egyaránt)
- ismerkedés a halakkal, védelmük
- vízi madarak megfigyelése és védelmük
- vízparti élőlények barkácsolása /sikló, teknős, vadkacsa, béka, hal, sás, nád, fűzfa/
- akvárium gondozása, halak etetése
- horgászbotok készítése, horgászos játék
Előkészítés:
- a kirándulás megtervezése
- szükséges eszközök előkészítése
- szülők meghívása, tájékoztatása a faliújságon
- kapcsolat felvétele a horgász nagyszülőkkel, időpont egyeztetése, program megbeszélése
- autóbusz menetrend tanulmányozása
- útiköltség összegyűjtése
- ebédhez szükséges alapanyagok beszerzése
- írásos balesetmegelőzési terv készítése, aláíratása az óvodavezetővel
- a kirándulás napjára a gyermekek óvodai étkezésének lemondása
Ráhangolódás:
- helyszíni séták szervezése
- gyerekek tájékoztatása a tervezett kirándulásról
- beszélgetőkörök szervezése a környezetvédelemről
- a témához kapcsolódó mesék hallgatása, versek, mondókák mondogatása, dalok éneklése, mozgásos játékok játszása, zenehallgatás
- képeskönyvek nézegetése, könyvek tanulmányozása pl.: Búvár-zsebkönyvek
- meglévő ismereteik rendszerezése
- felkészülés, vajon mit láthatunk, mit figyelhettünk meg a kirándulás során
- viselkedési szokások a természetben, szokásismeret, az autóbusszal történő utazás szabályainak felidézése
- a kirándulás helyszínéről készült térkép nézegetése, megbeszélése /1sz. melléklet/
A tevékenység levezetése:
A kirándulás megvalósítása folyamán nagyon fontos, hogy a betervezett tevékenységekhez elegendő időt biztosítsak. A jó időbeosztás érdekében a sétát 6 natura pontra osztottam fel.
Gyülekező: 900-tól a kökényi busz Malomvölgyi úti megállójában
Indulás: 915-kor
Érkezés Kökénybe: 930-kor
A buszról leszállva a falun keresztül sétálunk el a templomig, aztán az erdei úton tovább haladva érkezünk meg a természetvédelmi terület „bejáratánál” elhelyezkedő parkolóba.
A fák között csörgedező kispatak mentén továbbhaladva megfigyeljük a víz mozgását, hallgatjuk a hangját. Olyan keskeny, hogy 1 lépéssel át tudjuk lépni. Vízi élőlényeket keresünk, megtapasztaljuk a víz hőmérsékletét. Megállapítjuk, hogy iható, vagy nem. Megfigyeljük, megnevezzük a fákon repdeső madarakat, hallgatjuk éneküket, utánozzuk hangjukat.
Térképünk közös tanulmányozása után, elindulunk az első állomás felé. A térképolvasásnak köszönhetően a kirándulás folyamán mindig tudni fogják a gyerekek, hogy hol tartunk, mi következik.
- natura pont
Azon a partszakaszon, ahol a víz a legközelebb van a gyalogösvényhez, vízi állatokat keresünk. / szitakötő, molnárpoloska, csíkbogár, szúnyog, csiga, sikló, béka, ebihal, tőkésréce/ A nagyító, a bogárnézőke, a távcső, mind kedvelt eszközei a gyerekeknek. Az elfogott békát, molnárpoloskát visszaengedjük a vízbe. Spontán beszélgetés keretében megbeszéljük a látottakat. Ha nem látunk pl.: vízi siklót, beszélgetünk arról, vajon hol bújhatott el? Megnevezzük a látott vízi növényeket, beszélünk arról, hogy mi lehet a szerepük? (nád, gyékény, sás, káka, hínár, békalencse, fűzfa/
Tovább sétálva mondogatjuk a békákról tanult mondókákat, verseket, /pl.: Weöres S.: Békák énekelünk a vízi siklónak. /pl.: Tekeredik a kígyó…/
- natura pont
A kilátóhoz érkezve 2 csoportra osztjuk a gyerekeket. Az első csoport tagjai felnőttek kíséretében felmásznak a kilátóba, a második csoportba tartozó gyerekek addig tízóraiznak, aztán cserélünk. A kilátó tetejéről gyönyörködünk a szép kilátásban, fényképeket készítünk, távcsővel figyeljük a túlsó partot, nagyokat szippantunk a friss levegőből. Beszélgetünk arról, hogy hol tisztább a levegő a városban, vagy a tónál? Mi okozhatja a levegő szennyeződését? Hogyan védhetjük meg a levegő tisztaságát?
- natura pont
Hosszabb séta után, csendben érkezünk meg a mocsári teknősök kedvenc napozó helyéhez. Nem szeretnénk hangoskodással, zajokkal megzavarni nyugalmukat. Megfigyeljük élőhelyüket a vízben és a szárazföldön.
Beszélgetünk életmódjáról, testfelépítéséről, külső jellemző jegyeiről, a hátpáncél szerepéről, táplálkozásáról, szaporodásáról, mozgásáról, arról, hogy mit jelent a hüllő, ragadozó kifejezés, mit csinál télen, miért védett? A teknősökkel való ismerkedést, tőlük kicsit távolabbi helyen, mozgásos játékkal fejezzük be: „Benn a vízben a teknősbéka gyorsan úszik, mint a hal, Kint a parton a teknősbéka lassan mászik, majd meghal” - utánzó mozgásokkal.
- natura pont
A teknősöket hátra hagyva hamarosan találkozunk a horgászokkal, akik megmutatják a kifogott halaikat. Azokról mesélnek, a gyerekek megtapinthatják őket. Megnevezzük a halak testrészeit, beszélgetünk életmódjukról, táplálkozásukról, megnevezünk különböző halfajokat. A horgászok bemutatják horgászfelszerelésüket is a horgászbottól kezdve a csaliig.
- natura pont
Szabad játék a játszótéren. Játék előtt megbeszéljük az egyes játékeszközök használatára vonatkozó szabályokat.
- natura pont
Ebéd. Amíg körbe járjuk a tavat, a kísérő szülők közül hárman tüzet raknak a kijelölt helyen és megfőzik az ebédet. Ebéd után a gyerekek segítenek a tűz eloltásában, a szemét összegyűjtésében, így rendben hagyjuk hátra a terepet. Hátizsákunkban sok élményt viszünk haza!
Szűcs Éva
óvodapedagógus
Kertvárosi Óvoda Illyés Gyula Tagóvodája