Zöld információk és ötletek óvodapedagógusoknak

Zöldítő

Zöldítő

Jógyakorlat: „Zöldséget falj kiskomám!”

2017. október 03. - Borsós Zsófia

Szekszárdi Gyermeklánc Óvoda

Perczel Mór utcai óvoda, Hangya-boy csoport (nagy csoport)

 

kep1_4.jpg

 

Óvodáinkban kiemelt szerepet kap az egészséges életmód szokásainak alakítása és az ehhez szükséges feltételek megteremtése (gyümölcsnapok, sokszínű és sokféle mozgásfejlesztő eszközök használati lehetősége a sokoldalú mozgásfejlesztéshez, levegőzés fontossága). Alapját és keretét adják a gyermek testi – lelki jó közérzetének, egyben feltételei a gyermek érzelmi, értelmi fejleszthetőségének. Az egészségnevelő munka fontos eleme a gyerekek egészséges táplálkozásra való nevelése. 

Sajnos egyre több olyan gyermek érkezik az óvodába, aki nagyon válogatós, nem szívesen eszik meg mindent. Nagy problémát okoz napjainkban az ízekkel való ismerkedés, az ízek megismertetése és az ételek megrágása is. Az óvodáskor különösen fogékony arra, hogy a gyerekek akár egy életre megtanulják azt, hogy mit, mennyit és mikor kell fogyasztaniuk ahhoz, hogy egészségüket hosszú éveken át megőrizzék. Nem csak az óvodáskorú gyermekek nevelésében van fontos szerepünk, hanem a szülők szemléletmód változtatásában is. Ezért a táplálkozással kapcsolatos nevelési feladatunk jelentős. 

Reméljük, hogy az általunk összeállított projekt segítséget nyújt majd a gyerekek egészséges táplálkozásra szoktatásához, illetve a szülők szemléletmód változtatásában.

kep2_6.jpg

 

A projekt megvalósítása alatt legfontosabb feladatunknak tartottuk, hogy a gyerekek sokféle tapasztalás útján ismerkedjenek meg a zöldségekkel. Ennek megvalósítását a piacon kezdtük. Itt megtalálható volt minden olyan zöldségféle, melyeket a későbbiekben felhasználtunk. A gyerekek önállóan vásárolhattak, fizethettek, kiválaszthatták a friss, egészséges „árút” , alkudozhattak a kofa nénikkel. Nagyon élvezték és azt gondoljuk, hogy érzelmileg nagyon jó alapot adott a téma feldolgozásához. A valódi zöldségek mellett behozhatták a plüss zöldségeket is, amikkel játékidőben veteményes kertet ültettek be, piacot, zöldségest töltöttek fel, főztek, tornáztak, drámajátékokban, mesékben használták. A vizuális nevelés keretében festettünk a zöldségek levével, nyomdáztunk, hajtogattunk, vágtunk, színeztünk, barkácsoltunk. A gyerekek számos matematikai ismeretre tehettek szert a zöldségek segítségével pl.: sorba rendezés, szín-, forma-, nagyság- szerinti csoportosítás, mértani formák, számlálás, párosítás.

Nagyon szerették a zöldségekhez kapcsolódó találós kérdéseket, a vidám, tréfás versek, mesék jó hangulatot teremtettek.

Mozgásanyagunkat, drámajátékainkat is a zöldségek köré fontuk.

A legkevesebb anyagot az ének-zenei nevelés dalanyagához találtuk, ezért szívesen fogadjuk a kollégák ötleteit, mellyel bővíthetjük projektünket.

A gyerekek sokféle ízzel ismerkedhettek meg. Készítettünk friss salátákat, préseltünk zöldségleveket, sütöttünk süteményeket, savanyúságot tettünk el télire. Ezekkel megkínáltuk a szomszéd csoportot és a szülőket is. Mindenkinek nagyon ízlett, többen otthon is elkészítették.

Sikerült a szülőket is bevonni a projekt megvalósításába. Hoztak zöldségeket, üvegeket, képeket, könyveket, plüss zöldségeket.

Úgy érezzük tartalmas, eredményes projektet zártunk, s neked is azt ajánljuk:

Zöldséget falj, kiskomám!

 

Látogatás a piacon

 "Panni, Péter, Piroska

Kimentek a piacra.

Zöldpaprikát kerestek,

három kilót megvettek."


Ismerkedés a zöldségekkel

„Mek-mek-mek!

Hány fej finom káposztát ettél meg?             

Hármat, négyet, ötöt, hatot,

amit a gazdasszony adott."

 

 Vágtuk, daraboltuk, reszeltük, aztán gyúrtuk, ízesítettük, üvegbe töltöttük:

Ugye milyen finom?

 

 A hulladék sem megy kárba… Irány a komposztládába!

kom.jpg

A produktum:

kep1_4.jpg    

***

 

  „Edd meg a főztödet!” :)

 

kep3_5.jpg

Szülők megvendégelése a sárgarépás muffinnal

 

Egy-két kedvcsináló RECEPT, melyet a gyerekekkel is elkészíthetünk

 

„Az élet és az egészség az embernek semmi mással nem pótolható, alapvető értéke, nélküle sem egyéni, sem társadalmi lét, sem kultúra nem valósítható meg. Az egészség megszerzése, fenntartása és fejlesztése ezért az egyed, illetve a közösség egész életen át az élethez, a sikeres önmegvalósításhoz és a társkapcsolatokhoz szükséges feladatát képezi. Az egészségvédő és egészségfejlesztő magatartás elérésének feltétele azoknak az alapképességeknek az elsajátítása, amelyek az egészséget védik, fejlesztik (ha kell, korrigálják). Az egészség védelme és karbantartása tanítható, fejleszthető. Az egészség védelme az egyén (saját) és a társadalom (közös) érdeke, ebben a családnak, az egészségügyi szakszolgálatnak, a köznevelési rendszernek és más érdekelt társadalmi szervezetnek alkotmányos feladata van.” 

(Bukovicsné Nagy Judit)

 

aa.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldito.blog.hu/api/trackback/id/tr1212917161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása