Óvodánk 2016 szeptemberében először nyerte el a Zöld Óvoda címet.
Fontos feladat volt számunkra, hogy a fenntarthatóságra való nevelés pedagógiai elvei, értékei beépüljenek a mindennapi nevelő munkánkba. Az előző évek során már gyűjtöttünk egy-egy alkalommal hulladékot, de egyre nagyobb igénnyé vált a folyamatos szelektív hulladékgyűjtés gondolata. Ezáltal ebben az évben kiemelt terveink között szerepel a szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása, tárgyi feltételeinek megteremtése, környezettudatos magatartás kialakítása és az óvodai élet napi folyamatába történő beépítése.
Ez a jeles nap (Nemzetközi Hulladékgyűjtő Nap) jó lehetőséget kínált arra, hogy a gyermekek változatos tevékenységeken keresztül szerezzenek tapasztalatokat, új ismereteket a témával kapcsolatban.
A környezettudatos szemlélet formálására olyan gyakorlati lehetőségeket kerestem, mely újszerű élményt nyújt a gyermekek számára.
Egy projekthét folyamataként sikerült az elméleti tudás mellett új kiegészítő játékeszközökkel, tartalmas játéktémával megvalósítani óvodánk „zöld” tartalmának kiszélesítését.
A projektmunka előzményei:
- Látogatást tettünk a Zöld-Híd Alapítvány Öko-kuckó oktatótermében, ahol a gyermekekkel, a témával kapcsolatos foglalkozáson vettünk részt.
Megismerkedtünk a vásárlói szokásokkal, csomagoló anyagokkal, termékek tulajdonságaival (mi miből készült), szelektív gyűjtőedényekkel, a leggyakrabban gyűjthető hulladék fajtákkal, mit és hogyan lehet gyűjteni, a szelektíven gyűjtött hulladékok útjával, újra hasznosítással, veszélyes hulladékokkal és szabályos gyűjtésükkel, valamint hogy milyen haszna lehet a szelektív hulladék gyűjtésnek.
- Meglátogattuk a Biokom hulladék udvart, ahol megismerhették, hogy hova kerül a szemét, a hulladékszállítás útját, hulladékkezelés gyakorlatát.
- Könyveket tanulmányoztunk a témával kapcsolatban.
- Kartonokat, italos dobozokat, WC papír gurigákat gyűjtöttünk.
Kiemelt tevékenységek voltak: - Szelektív hulladék gyűjtés.
- Újrahasznosítás.
A megszerzett ismeretek, felhalmozódott élmények jegyében az ismeretek tartós rögzítésére, élmények feldolgozására barkácsolást és az építő játék bővítését terveztem.
Először szelektív hulladékgyűjtőt barkácsoltunk WC-papír gurigából, melyet öntapadós tapétával vontunk be és az Öko Panna – Öko Palkó című kiadványból a különböző hulladékokat jelölő matricával láttuk el.
Amikor elkészültek a gyűjtő edények, a gyermekek reklámújságokból különböző csomagolású termékeket kerestek, és kivagdosták azokat. Megkezdődött a szelektálás, válogatás!
A következő nap még izgalmasabb tevékenység vette kezdetét. A gyermekek által előzetesen gyűjtögetett italos dobozokból kukás autókat barkácsoltunk. A munkát a gyermekek érkezési sorrendjében kezdtük, mivel az elkészítés folyamata összetett tevékenység volt, és felnőtt segítségre volt szükségük. A csoportos dajka is segítette a munkát, ezáltal is rövidült a várakozási idő. A tevékenység során nagyon jó lehetőség nyílt arra, hogy rengeteg matematikai tapasztalatot, ismeretet szerezzenek, illetve a már meglévő ismereteik rögzüljenek.
- Színes papírral bevontuk a dobozokat és tapéta vágó késsel (felnőtt) felvágtuk a szemétbedobó nyílást. Ezután felragasztották a kerekeket, majd szélvédőket, lámpákat helyeztek a járművekre. Legtöbben sofőrt is rajzoltak, és akinek még volt kedve, azok rendszámtáblát is készítettek.
- Az elkészült autókat először sorba rendeztük, majd karton lapokból utakat barkácsoltunk.
- Egy kisgyermek nagyon tájékozott volt a témában, ezért az ő ötletére konténereket is barkácsoltunk.
A nap legizgalmasabb része az volt, amikor közösen megépítettük a Biokom Hulladék udvart.
A gyermekek által készített eszközök által a hét során örömteli játéktevékenység bontakozott ki. Játékos formában megvalósult szelektív gyűjtésről szerzett ismeretek elmélyítése. Az átélt élmények nagy hatással voltak a családokra is, mivel az ő támogatásukkal sikerült minden kisgyermeknek saját kukásautót készíteni, és a projekt hét végén hazavinni.
A feldolgozott téma hatására sikerült hatékonyan motiválni a családokat az év során folyamatos óvodai szelektív hulladék gyűjtő programunk beindítására. Különösen nagy öröm volt számunkra, amikor a szülők önként ajánlották fel az összegyűjtött hulladék elszállítását, és leadását a hulladék udvarba, melyért még némi pénzt is kapott az óvoda.
A lelkes hozzáállás hatására ösztönző program elindítását terveztem, mely elismeri a gyermekek és családok munkáját. A hangya-boly elnevezésű program beindítását matricás gyűjtőalbummal tettük izgalmassá. Az albumban megjelenítettük a gyűjthető hulladék fajtáját és mennyiségét. Aki ezt teljesíti, az kap egy hangya matricát és beragasztja az albumba. Akik év végéig a legtöbb kishangyát gyűjtik össze, jutalomban részesülnek, melyet a leadott hulladék árából fedezünk.
Készítette: Kamuné Geiszkopf Tünde – óvodapedagógus
Keleti Városrészi Óvoda
Dr Majorossy Imre utcai Tagóvodája