A kártyacsomagot pedagógusok és szülők számára egyaránt ajánljuk. A különböző kártyák és feladatleírások segítségével az óvodás és kisiskolás, valamint a felső tagozatos diákok bevonására egyaránt lehetőséget kínál a játék. Ebben a bejegyzésben érhető el az anyag (30 db alap kártya, 30 db kiegészítő kártya és 5 db témajelölő lap), valamint részletesen bemutatjuk a felhasználási lehetőségeket is.
Minden témához (Földünk, víz, energia, fogyasztás és hulladék) tartozik 6-6 db háromszög alakú kártya. Ebből három darab a témához tartozó problémát vagy környezetszennyező tevékenységet, három pedig ehhez kapcsolódó természeti kincset, megoldást, vagy környezetbarát gyakorlatot mutat be.
Minden kártyának van egy száma, mely alapján a fogalom leolvasható a kisebb méretű tabu játékhoz használható fogalom kártyáról, illetve elérhető a játék tartalma felsorolásban is.
Az Öko-Kuckó kártyacsomag letöltése
Játéklehetőségek:
Az alap kártyacsomaggal (30 kártya)
Csoportosítás: a kártyák csoportosítása
- az 5 témakör szerint, majd ellenőrzésként a hátoldalon található képek összeállítása (a témakörök bevezetéséhez, a csoportosítás megkönnyítéséhez rendelkezésre áll 5 db témajelző korong),
- témakörönként a problémák és a megoldási lehetőségek különválogatása, megnevezése - beszélgetés arról, hogy a játékosok melyeket alkalmazzák.
Kirakó: az alap kártyacsomag lapjainak hátoldalára kétoldalas nyomtatás esetén egy kirakó darabjai kerülnek
Barkochba: ahol a játékosok
- csak a 30 fogalom közül választhatnak,
- választhatnak a tabuként felsorolt fogalmak közül is,
- kisebb gyermekek esetén az adott fogalom körülírásából kell kitalálnia / asztalon elhelyezett több kártyából kiválasztania a gyermeknek, hogy mi lehet a megoldás.
Ki lehetek? játék: a gyerekek egymás hátára csiptetnek csipesszel egy kártyát, a kitaláló eldöntendő kérdéseket tesz fel (Tárgy vagyok? Környezetbarát vagyok?) a cél, hogy minél kevesebb kérdésből találja ki, hogy mely fogalom van a hátán.
Memóriajáték, ahol párnak tekinthetünk két:
- azonos témakörhöz tartozó lapot
- nehezítés: két azonos témakörhöz tartozó és egyaránt megoldás/probléma kártya alkot egy párt (ebben az esetben minden témakörből ki kell venni egy megoldás és egy probléma kártyát a játék előtt)
Csoportbontáshoz is használható a játékcsomag az alábbiak szerint:
- 6 fős csoportok a kép összeállításával az 5 témakör mentén
- 3 fős csoportok a háromszög alsó oldalán található négy pötty azonos színe és sorrendje alapján
- 2 csoportra bontás: páros vagy pártlan szám szerepel-e a kártya bal alsó sarkában
- Párok alkotása: a felső sarokban szereplő témajelek egyezősége alapján
Játéklehetőségek a kiegészítő tabu csomaggal
Tabu játék (30 kártya):
- a fogalmak körülírása a játékos feladata, olyan módon, hogy a kártyán szereplő vastaggal szedett fogalmat kell ismertetnie, a fogalom alatt szereplő tabu szavak, valamint a fogalom kimondása nélkül. Ezt egy másik játékos ellenőrzi, és a tabu szavak elhangzása esetén sípol / tapsol / csenget.
- Variációk: két csapat versenyez, mindig az egyik csapattag ismerteti társainak az adott fogalmat, melyre egy perce van. Az idő letelte után, ha nem jutott megoldásra a csapat, akkor az ellenfél is tippelhet egyet. A tabu szavak kimondását mindig az ellentétes csapat egy játékosa ellenőrzi. Ha a játékos kimondja a tabu szavak közül valamelyiket, akkor az ellenfél csapata kap pontot
Tabu kártya hátoldalán található rajzos lapokkal sorozat kereső játék (27 kártya, illetve 3 jokerként használható Öko-Kuckó kártya):
- 12 kártyát kell elhelyezni az asztalon a rajzos felével felfelé, a többi lapból pedig egy paklit formáz az osztó. A játékosok feladata, hogy a kártyák három tulajdonsága alapján (forma, szín vagy darabszám) három olyan kártyát vegyenek fel, mely sorozatot alkot. Az kezd, aki leggyorsabban talál sorozatot és ezt tapssal jelzi. Ha a játékos meg tudja indokolni, hogy miért alkot sorozatot a három lap, meg is tarthatja, és a pakliból kell kiegészítenie a játékteret. Az nyer, aki a legtöbb sorozatot gyűjti.
- A játék sorban is haladhat (variáció: ha 10 másodperc alatt nem talál sorozatot a játékos, akkor a következő kerül sorra), vagy következhet mindig az, aki a leggyorsabban fedezi fel a következő sorozatot, és ezt tapssal jelzi is.
- Példák a sorozatra: azonos szimbólum - azonos mennyiség - azonos szín.
A kártyacsomagot az Öko-Kuckót működtető Zöld-Híd Alapítvány
(Borsós Zsófia és Poór Veronika) készítette 2023-ban.
Az anyag létrehozását Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata támogatta a Pécs Városi Civil Keret 2023-2 terhére.
A támogatás azonosítószáma: 2/277-6/2023