Zöld információk és ötletek óvodapedagógusoknak

Zöldítő

"Így kapcsolódunk az Európai Mobilitási Héthez" - képes beszámoló, nyerteslista

2022. október 05. - Borsós Zsófia

Szeptember 16. és 22. között került megrendezésre az Európai Mobilitási Hét, melyhez az óvodák is szép számban csatlakoztak szemléletformáló programokkal. A Zöld-Híd Alapítvány idén felhívást tett közzé a Baranya, Tolna és Somogy megyében működő óvodák körében. A felhívás kapcsolódott az Ökováros-Ökorégió Alapítvánnyal közösen szervezett pécsi Európai Mobilitási Héti programsorozathoz, de nyitott volt más települések intézményei számára is.

A kezdeményezéshez 12 óvoda és összesen 33 óvodai csoport csatlakozott, köszönjük nekik a részvétel és a beszámoló elkészítését!

Ebben a bejegyzésben az intézmények által beküldött anyagokból osztunk meg programismertetőket, a teljesség igénye nélkül, valamint az ajándéksorolás eredményét is közzétesszük.

Kép forrása: https://emh.kormany.hu/

Óvodánk az Európai Mobilitási héthez kapcsolta a Mozdulj a klímáért akciót is. Családjaink között versenyt hirdettünk, a résztvevő családokat jutalmaztuk. Emellett "motoros gurulást" hirdettünk, melyhez a mocik a magasba programot kapcsoltuk. A délutáni program során óvodásaink saját járművel vagy az óvoda készletéből kölcsönzött járművel próbálhatták ki magukat az akadálypályán a település egyik utcáján, melyhez a polgárőrség segített minket a terület biztosításával. A szülők kísérték gyermekeiket. A program zárásaként húsmentes piknikre volt lehetőség.
(Romonyai Óvoda)
A mobilitási hét keretében a gyerekekkel nagyon sokféle módon közelítettük meg a témát:
1. Csoportos és óvodaszintű foglalkozást is tartottunk.
2. Újrahasznosítás jegyében készítettünk közlekedési táblákat, járműveket.
3. Megnéztük a városban mivel közlekedhetünk autó nélkül.
4. Az autómentes napon a nem autóval érkező szülőket almával jutalmaztuk.
5. A héten készült munkákból kiállítást rendeztünk.
6. Mobil KRESZ parkot alakítottunk ki, ahol gyakorolhatják a gyermekek a szabályos közlekedést.

(Keleti Városrészi Óvoda Somogyi Tagóvodája)
A csoportszobában együtt készítettünk utakat, vasutat, közlekedési táblákat, melyekkel több napon keresztül játszottak a gyerekek. Célunk volt a gyermekek és rajtuk keresztül szüleik érzékenyítése, hogy utazásaikhoz minél inkább fenntartható (alternatív) közlekedési módokat válasszanak, amely hosszú távon hozzájárul egészségünk és életminőségünk javításához.
Terveztük, hogy ellátogatunk a Kresz-parkba, ahol interaktív foglalkozáson vehettünk volna részt. Sajnos az időjárás meghiúsította a látogatásunkat, ehelyett az udvaron berendezett közlekedési táblákkal ellátott felfestett úttesten jelenítettük meg a közlekedésben részt vevő járműveket.
(Városközponti Óvoda Belvárosi Tagóvodája, Maci csoport)
Az Autómentes Napra rajzpályázatra küldtük be a gyermekek alkotásait (1-3.kép). Beszélgettünk a környezetkímélő közlekedési eszközökről, építkeztünk a gyermekekkel (parkok, Kresz park, stb). Az óvoda udvarát aszfaltrajzokkal díszítettük. Az Autómentes napon Kresz pályán próbálhatták ki ügyességüket a gyerekek (4-6.kép). Emellett színeztünk is a héten, alkotásaikat a szülők is megcsodálhatták.
(Komló Városi Óvoda Kökönyösi Tagóvodája)
Létrehoztunk az Óvodánk udvarán egy mini Kresz-pályát, ahol a gyermekek futóbiciklivel, kismotorral, rollerrel próbálhatták ki ügyességüket, figyelembe véve a biciklis- és gyalogos közlekedés szabályait, illetve a közlekedési jelzőtáblákat.
Beszélgettünk a környezettudatos közlekedésről is. Ehhez nagy segítségünkre volt a rendőrség egy munkatársa is, aki a hét során egy nap rendőr-robot segítségével, játékosan ismertette meg a gyermekeket az ehhez tartozó információkkal.
A témahéthez kapcsolódó plakáttal igyekeztünk a szülők figyelmét felhívni az autómentes közlekedés fontosságára. A gyermekek nyakba akasztható jelvényt vihettek haza a hét emlékére, de sok élménnyel és ismerettel is gazdagodhattak, amelyek reményeink szerint hosszan elkísérik őket a mindennapok során. Élvezték a programokat, pozitívan zártuk a hetet.
(Dunaszekcsői Óvoda és Konyha)
A nagycsoportosokkal sétát tettünk a városban, megbeszélve és megfigyelve a közlekedési szabályokat. Másnap Kresz pályát  készítettünk a gyerekeknek az udvaron, melyet futóbiciklikkel próbálhattak ki, figyelve a táblákra, a gyalogosokra és a többi biciklisre. A gyerekek illusztrálták is, hogyan közlekednek családjukkal.
(Majorossy utcai Óvoda, nagycsoport)
Bartos Erika: Hoppla meséi/vendégségben Pécs városában c. könyvének történeteit dolgoztuk fel a pillangó csoportos gyermekekkel a művészetek eszközeivel. A hét kiemelt prioritása volt az autómentes közlekedés lehetőségeinek megismerése, szorgalmazása. Játékvárost építettünk utakkal, kerékpárúttal, ismerkedtünk a közlekedési táblákkal, a biztonságos közlekedés szabályait, feltételeit, védőeszközöket (sisak, térd, könyökvédő) megbeszéltük, autókat barkácsoltunk, közlekedési lámpát festettünk, ragasztottunk, rollert, kerékpárt készítettünk, kimentünk a szabadba és kerékpáros akadálypályán mutatták meg a gyermekek ügyességüket, tettünk közösen egy kört futóbiciklikkel az óvoda és iskola körül. A kiscsoportosok a gyalogos közlekedést gyakorolták az óvoda körül. A katica csoportosok plakátot készítettek közösen, kiemelt figyelmet kapott a kerékpár. Online fotó felhívásunkkal a családokat kapcsoltuk be az óvodai hét tematikájába.

(Kertvárosi Óvoda, Pillangó, Katica és Maci csoport
Az Európai Mobilitás Héthez óvodánk a Közlekedj ÖKOsan! projekthét megvalósításával kapcsolódott szeptember 19. és 22. között mindhárom csoportunk részvételével. Játékidőben nagyon sokszínű tevékenységek keretében (városépítés közlekedési táblákkal, terepasztal forgalomirányítással, Dobble közlekedési táblapárosítóval, közlekedési társasjátékokkal, autós labirintusjátékkal, akadálypálya létesítésével, vonalon haladás járművel) valósult meg a csoportszobáinkban. Az udvaron is élményalapú tevékenységekben vehettek részt óvodásaink.
A legjobban a KRESZ pálya birtokba vétele, használata, végig motorozása, biciklizése, jelzőlámpa irányítása tetszett a gyermekeinknek. A szabályos közlekedés tudatosítására- járművel és gyalogos közlekedés szabályainak alkalmazására- is hangsúlyt fektettünk, sok magyarázat, szemléltetés, alkalmazás keretében. A jelzőlámpa irányítását nagycsoportos óvodásaink végezték, a szabályok tartását minden közlekedőtől elvárták.
A szülők bevonása folyamatosan történt a héten, de az Autómentes napon (szeptember 22-én) felhívás keretében kértük, hogy gyalog vagy biciklivel jöjjenek az óvodába. Szerettük volna elérni, hogy tegyünk együtt tudatosan egy gesztust, egy tevékenységet a tisztább levegőnkért.
A legtöbb szülő pozitív hozzáállással kapcsolódott be és biciklivel jött, vagy gyalog sétált be óvodánkba- matricával jutalmaztuk gyermekét. A tudatos környezetvédő közlekedés témával kapcsolatban több rajz, közlekedési eszköz barkácsolása (szülői segítséggel) készült, melyet az óvodai Zöldike faliújságára tettünk ki.

(NYVÓ Ajtósi Dürer Utcai Tagóvodája)
Köszönjük szépen a játékokat, melyet a biztosítottatok óvodánk számára.
A gyerekek nagyon örültek és egy jól megszervezett délelőtt keretében rengeteg élménnyel gazdagodtak általuk.
(Kertvárosi Óvoda Melinda Utcai Tagóvodája)

Az Autómentes napra mi is felhívtuk a családok, gyermekek figyelmét. A csoportok
heti terve szorosan kapcsolódott ehhez a témakörhöz. A hét elején egy levelet küldtünk a családok részére, melyben az Autómentes napról adtunk egy rövid tájékoztatást:

Kedves Szülők!

Csütörtökön, 22-én Autómentes nap lesz! Ezen alkalomból őszi első
kihívásunk:

„HAGYD OTTHON AZ AUTÓDAT”!

Aki gyalog, busszal, rollerrel jön oviba, vagy délután sétál egy nagyot,
meglepetés várja a bejáratnál.
Egy reggeli programot is ajánlanék annak, aki kerékpárral jön és van egy
kis ideje: A bicikliseket egy kis rétessel, gyümölccsel várják a Széchenyi téren
7.00-9.00-ig.
Nagyon szép napot, „Vigyázzunk a Földünkre, csak egy van belőle”

Zöld óvoda pedagógusai

Erre a napra több programot is szerveztünk, melyet a gyerekeknek ajánlottunk. Az
egyik ilyen volt az udvar területén megrendezére kerülő kerékpáros ügyességi verseny. Itt akadálypálya volt kialakítva, melyet a gyerekek kipróbálhattak.
A csoportok vizuális tevékenység keretén belül kerékpárokat rajzoltak, színeztek. Volt olyan pedagógus, aki a tömegközlekedésre hívta fel a figyelmet, a szintezőkön keresztül.
A bejáratnál egy installáció várta a szülőket, és sok sok alma. Azok vehettek belőle, akik aznap nem használták az autójukat, vagy délután a család tett egy sétát, vagy kerékpározott. Ennek hatalmas sikere volt, a nap végére az alma elfogyott.

(Szent Mór Katolikus Óvoda)
A hét előkészítésébe a szülőket is bevontuk, kis készülődés, gyűjtögetés formájában. A hétvégén emailben tájékoztattuk őket a projekt hét témájáról, és kértük, hogy könyvekkel, közlekedési  játékeszközökkel színesítsék a gyermekek óvodai napjait ezen a héten. A hét folyamán sok gyermek érkezett a témához illő könyvvel, járművekkel. Hoztak LEGO-ból összeállítható autó utat, Közlekedési eszközöket ábrázoló DOOBLE játékot, PUZZLEt.
A hétfői napunk a ráhangolódás jegyében telt:
  • Könyveket nézegettünk,
  • Járműveket válogattunk: "vízen, földön, levegőben"
Majd a hét többi napján a témát több irányból igyekeztünk megközelíteni
  • Várost építettünk utakkal, parkolóval, garázzsal
  • Készült leszálló pálya, tó a vízi járműveknek
  • Felépítettük a mi "tiszta városunkat" - ahová csak a zöld járművek mehettek be! A városon kívül parkoltak a többi autók (Környezeti és matematikai tartalom)
  • Válogattunk járműveket ábrázoló képeket - Vízen, földön, levegőben közlekedő, Környezetre káros és környezetet kímélő közlekedési eszközök
  • Játszottunk árnyék felismerő játékot. Megszámláltuk a járműveket  (matematikai tartalom)
  • Barkácsoltunk Vitorlázó repülőt. Festettünk buszt, autót - természetesen zöld rendszámmal. Készültek vitorlás hajók, origami technikával.
  • A hét meséje: Mese a kis repülőgéprőlA hét verse:   Bartos Erika: Repülő
  • Dalok. mondókák szintén a járművekről szóltak: Ziki - zaka zakatol.... Elindul a gőzös.... S, sz, be sok súly... Megy a hajó a Dunán... Sári néni utazik... (a teljesség hiánya nélkül)
  • Sétálni is voltunk, mely közben megfigyeltük: hol közlekednek a járművek, hol a gyalogosok; hol parkolnak az autók; közlekedési táblák; gyalogátkelőhely; jelzőlámpa gyalogosoknak, járműveknek. Megnéztünk egy forgalmas csomópontot, gyakoroltuk a helyes közlekedést.
Csütörtökre AUTÓMENTES NAPOT szerveztünk a szülők bevonásával. Kértük, aki teheti, ne autóval hozza gyermekét aznap az óvodába! Illetve a gyerekek hozhattak udvari járműveket: kerékpárt, rollert, kismotort. Az udvaron közlekedési játékot játszottunk, közlekedési táblákkal és forgalomirányító rendőrrel.
(Belvárosi Óvoda, Mókus csoport)
Örömmel vettünk részt az Európai Mobilitási Hét programján. A foglalkozás során kiderült, hogy sok ismeretük van a gyermekeknek a közlekedési szabályokról és táblákról. A program hozzájárult az ismeretek további bővítéséhez, gyakorlati alkalmazásához, mélyítéséhez. Kipróbálhatták a gyermekek a futóbiciklikkel a közlekedési táblák szerinti haladást.
(Buzsáki Óvoda)
Az alábbi táblázatban szerepelő óvodák különböző jutalmakat kapnak a nyereményjáték keretében:
Keleti Városrészi Óvoda Somogyi Tagóvodája

családi délután keretében Öko-Kuckó játszóház tartása az óvodában

Városközponti Óvoda Belvárosi Tagóvodája

családi délután keretében Öko-Kuckó játszóház tartás az óvodában

Komló Városi Óvoda Kökönyösi Tagóvodája

könyvcsomag a Zöld-Híd Alapítvány felajánlásával

Kertvárosi Óvoda Melinda Utcai Tagóvodája ajándékcsomag az Ökováros-Ökorégió Alapítvány felajánlásával
Romonyai Óvoda

Keleti Városrészi Óvoda Buzsáki Imre Utcai Tagóvodája ajándékcsomag az Ökováros-Ökorégió Alapítvány felajánlásával
Szent Mór Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Gimnázium ajándékcsomag az Ökováros-Ökorégió Alapítvány felajánlásával
Kertvárosi Óvoda

családi délután keretében Öko-Kuckó játszóház tartása az óvodában

Dunaszekcsői Óvoda és Konyha

könyvcsomag a Zöld-Híd Alapítvány felajánlásával

NYVÓ Ajtósi Dürer Utcai Tagóvodája ajándékcsomag az Ökováros-Ökorégió Alapítvány felajánlásával
A tárgyi nyereményeket október végéig juttatjuk el az intézményeknek, a családi napokkal kapcsolatban is megkezdjük a jövő héttől az egyeztetést.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.