Az adventi időszakra két játékkal készültünk, az oldalról letölthető egy kooperációs társas és egy kártyajáték, mindkettő karácsonyi hangulatban segíti a külső világ tevékeny megismerését, kiemelten a matematikai tartalmú fejlesztést.
Kép forrása: Zöld-Híd Alapítvány (Öko-Kuckó Oktatóterem)
Díszítsük fel a fát! kooperációs játék
Szükséges eszközök:
társasjáték tábla --> ITT letölthető <-- (színes és fekete-fehérben nyomtatható, színezhető verzióban is elérhető), 1 db. bábu, 1 db. helyzetjelző kavics, 1 db. szivacs dobókocka, kb. 25 db. színes kis méretű pom-pom (kék, sárga, zöld és piros színben) és 1 db. csipesz
A játék menete:
A gyerekek körben ülnek, mivel közös céljuk van, ezért felváltva, egy bábuval lépkednek a táblán a karácsonyfa körül futó mezőkön. A kis karácsonyfa mezőről indulnak, az óramutató járásnak megfelelő irányban haladnak (nyíl is mutatja). A játékosok közös célja, hogy feldíszítsék a fát, mielőtt lehull a hó. Minden körben dob valaki a kockával, és annak megfelelő lépnek előre.
- A díszekkel jelölt mezőkön egy a színnek megfelelő díszt helyezhetnek el csipesszel a tábla közepén található fán;
- A hópelyhes mezőre lépve a kék mezőről induló helyzetjelző kaviccsal kell egy lépést előre lépni - a legalsó világoskéktől indulunk felfelé-;
- A karácsonyfás mezőn szabadon választhatnak egy díszt a fára, bármely színből;
- A sima zöld mezőn nem történik semmi.
A cél, hogy azelőtt szerezze meg a csoport sz összes díszt, mielőtt a helyzetjelző kavics a legfelső, legnagyobb hópehelyhez ér.
Variációk:
- nem az összes díszt kell megszerezni, csak megadott számút;
- a díszes mezőknél nem egy, hanem kettő díszt helyezhetnek fel a fára;
- feltehetik kézzel a díszeket, nem kell a csipeszt használniuk;
- a hópelyhes mezőknél mozgásos feladatot kell végrehajtani a kaviccsal lépés helyett.
Karácsonyváró kártyacsomag
Kép forrása: Zöld-Híd Alapítvány (Öko-Kuckó Oktatóterem)
Variációk a kártyacsomag alkalmazására:
Memóriajáték
Egyéni-, páros- és mikrocsoportos formában is játszható. A soron következő játékos két kártyát fordít fel, ha egyforma, akkor megtarthatja, ha nem, akkor visszafordítja. A cél, minél több párt gyűjteni. A játék végén sorba rendezzük a párokat, összehasonlítjuk, hogy ki gyűjtött kevesebbet és ki többet.
Mi hiányzik? játék
Páros- és mikrocsoportos formában játszható, a kártyacsomag felével. Minden játékos megfigyeli a kártyákat, majd hátra fordulnak, behunyják a szemüket, mialatt az egyikük elrejt egy kártyát. A gyerekeknek visszafordulva ki kell találniuk, hogy melyik kártya hiányzik?
Gondoltam egy kártyára... játék
Páros- és mikrocsoportos formában játszható, a kártyacsomag felével. A nagyobbak maguk gondolnak, ha kisebbek játszanak, akkor először az óvodapedagógus mutatja be a játék menetét. A kártyák az asztalon vannak, jól látható elrendezésben, miközben elhangzanak az állítások, mindenki a kártyákat figyeli.
Pl.: Gondoltam egy kártyára. Van rajta piros szín. Olyan dolog van rajta, ami ehető. Vannak rajta csíkok. Az általános meghatározástól haladunk a speciális állítások felé.
Variáció: közösen gondolkodunk, ami kizárható, azt lefordítjuk, pl. a fenti állítások esetén először azokat a kártyákat, amelyeken nincs piros szín, majd a nem ehetőeket.
Melyikből van… játék
Ha több garnitúra kártyacsomagot nyomtatunk és laminálunk, akkor Melyikből van... játékot is játszhatunk, egyéni-, páros- vagy mikrocsoportos formában.
Nézd meg jól, hogy mit látsz! Miből van 4 db? Miből van 3 db? Miből van 2 db? Miből van 1 db?
Közösen keresik meg a gyerekek, meg is számlálják, sorba rendezve.