Zöld információk és ötletek óvodapedagógusoknak

Zöldítő

Zöldítő

Óvodaudvarból óvodakert… - a pécsi Nyugati Városrészi Óvoda Radnóti Miklós Utcai Tagóvodájának jógyakorlata

2019. május 10. - Borsós Zsófia

„Jó pedagóguson múlik, hogy a gyerekek megszeressék a természetet,

és helyes megvilágításban lássák azt a sok nehézséget, amivel a világ küzd…”(Konrad Lorenz)

 

Óvodánk szellemiségében 2008 óta a helyi fejlesztések hatására a környezeti nevelés alapján működik. Gyermekszerető és hivatástudattal rendelkező munkatársaimmal a nevelési célok megvalósítása egyre hatékonyabb, a siker záloga továbbra is a belső szakmai fejlődés.

Az óvodás korú gyermekekben pozitív érzelmi viszony akkor alakul ki a környezete iránt, ha minél több alkalmat biztosítunk aktív cselekvésre, tapasztalat- és élményszerzésre, kísérletek elvégzésére természetes környezetben. Az élőlényekkel való kapcsolatteremtés alapvető igénye a gyerekeknek. A rácsodálkozástól a szeretetteljes barátságig, a megfigyeléstől a gondolkodásig, sokféle formában jelenik meg. Erre vállalkoztunk mi, évekkel ezelőtt, és létrehoztuk az óvodaudvarunkon az óvodakertet. Lépésről-lépésre haladtunk, formáltuk a kertet, és ezzel párhozamosan, a kialakított helyszíneken végezhető tevékenységeket beépítettük a témahetekbe, projektekbe, megtámogatva az elméleti tudást a sajátélményű tapasztalatszerzéssel.

 

wp_20150422_061.jpg

Napjaink gyermekei egyre több időt töltenek a négy fal között, sokszor elektronikus játékok, virtuális tér veszi körül őket. Új élmények, tapasztaltok szerzésével újra motiválhatók lesznek, fejlődnek a kulcskompetenciák óvodán belül, majd a szüleik szemléletformálásával azon kívül. A természetben lezajló biológiai folyamatok a gyerekek előtt zajlanak le. Megtapasztalja a körforgás meglétét, a menetét, ami motiválja a sajátélményű tapasztalatok megszerzésére. El kell érnünk, hogy a környezet iránti felelősség, az élőlények iránti tisztelet, a mindennapi életben ökológiai szemléletet alakítson ki. Legyenek motiváltak a játékba integrált tanulásban - kint a természetes környezetben is.

A természet- és környezetvédelem, az egészségvédelem, a fenntartható fogyasztás gondolata új értékei életünknek. Ha jól csináljuk, akkor megtanulja ezek szeretetét és védelmét minden kisgyerek. Az óvodaudvar óvodakertté alakításával érzékenyíteni tudjuk a gyermekeket (rajtuk keresztül családjaikat) a tudatos környezetvédelemre, az állatok és növények gondozására, figyelmüket felhívni a zöld jeles napok jelentőségére, és a fenntarthatóságra nevelnénk őket. Az óvoda udvara a minket körülvevő természeti környezet elsőszámú közvetlen színtere, lehetőséget ad azonos helyen történő megfigyelésekre, saját élményű tapasztalatok gyűjtésére mind a 4 évszakban. Az óvodakert egy ökológiai egységet alkot, melyben ember, állat, növény megfér egymással. Környezetbarát óvodakertek kialakításával egész évben természetes körülmények között szereznek sajátélményű tapasztalatokat az őket körülvevő világról.

A gyerekek környezettudatosságának kialakításához a szenzitív módszerek alkalmazásán keresztül vezet az út, ezek használata beépült a mindennapokba, ez a dokumentumokban nyomon követhető. A korszerű módszerek bevezetésével jobban motiválhatók a gyerekek, szívesen vesznek részt az udvari-terepi foglalkozásokon.

Az óvodakertben létrehozott szabadtéri helyszíneink: magaságyás zöldségeknek, gyógynövény- és fűszerkertnek, virágoskert, zöld komposztáló, lombkomposztáló, szelektív hulladékgyűjtő sziget, fantasztikus farakás korhadt faágakkal, földablak, „talajtapi” földmintákkal, rovarhotel/darázs garázs, kerti tó (halakkal vagy teknősökkel) vízi élővilággal, oduk és etetők, itatók, porfürdők, madárbarát kert táblákkal, meteorológiai állomás (csapadék, szél, hőmérsékletmérésre) napórával, szélkakassal. Gyümölcsfák, bokrok, cserjék, pillangóitatók, békavár, süntanya, esővízgyűjtő helyek, mezítlábas tanösvény, öko-kuckó foglalkozásra hely (fedett rész), környezeti nevelést segítő játékeszközök (panorámaforgató a baromfiudvar állatairól, kültéri memória: erdők-mezők-vízpartok élővilágáról, forgatható oszlop a fákról, falra szerelhető interaktív tábla az erdők élővilágáról), mozgásra és egyéb játék tevékenységre alkalmas terület stb.

 

Az óvodai nevelés példaadó ereje igen nagy, mely a gyerekek életszemléletét egy életre meghatározza. Mi pedagógusok ennek segítségével tudjuk a felnövekvő generációt támogatni egy egészségesebb, környezetbarát jövő felé. A környezeti nevelés komplex módon áthatja az óvodai életünk mindennapjait, a komplexitás jelen van a szemléletben és a tevékenységekben. A tapasztalatszerzés valódi környezetben végezhető, spontán és tudatosan tervezett, időt, helyet, eszközöket biztosítunk a célok, feladatok megvalósításához.  Nagyon jó kiinduló pont a környezeti nevelés további fejlődéséhez.

 

„Érzelmi töltést kap a megfigyelési feladat attól, hogy ez a sok változás a mi kertünkben, a mi udvarunkban, a mi fáinkkal történik.” (Labanc Györgyi: Óvodások környezeti nevelés, 2001.)

 

Lóki Zoltánné

Tagóvoda vezető

Nyugati Városrészi Óvoda Radnóti Miklós Utcai Tagóvodája

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldito.blog.hu/api/trackback/id/tr8314818678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása