Zöld információk és ötletek óvodapedagógusoknak

Zöldítő

Zöldítő

Naturázzunk a mocsári teknőssel! - kirándulási terv

2018. április 06. - Borsós Zsófia

Zöld Óvodaként már évek óta kiemelten foglalkozunk a környezeti neveléssel, a természet megismerésére, tiszteletére neveléssel, a környezetvédelmi magatartásformák és attitűd megalapozásával. Zöld eseménynaptárunk nevezetes eseménye a Víz Világnapjának megünneplése, melyet minden évben kiemelten fontosnak tartunk, és hisszük, hogy már ilyen kicsi korban meg kell tanítani a gyermekeknek a víz fontosságát, értékét, védelmét.

A víz védelmét célzó  tevékenységek során a gyermekek megtapasztalják, hogy az élőlények (ember, állat, növény) lételeme a víz. Fokozott figyelmet kell szentelni nemcsak a felszíni vizek szennyezésének a fékezésére, hanem a felszín alatti vizek hasznosítására, a mennyiségi és minőségi gazdálkodásra. Tanítani kell a gyermekeket arra, hogyan vigyázhatnak a vízre a hétköznapi életben: pl. ne pazarolják az ivóvizet, hanem mindig zárják el a csöpögő csapot, kádban való fürdés helyett inkább zuhanyozzanak, mert így kevesebb vizet használnak./ stb/

E témához kapcsolódóan is sok olyan programot kezdeményezünk, szervezünk, amelyeken a családok is részt vesznek, így a gyerekeken keresztül a szülőket is neveljük, hiszen az óvodai élet jó példát adhat a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt a környezetbarát életvitel kialakítására, megalapozására.

A jó gyakorlatomban bemutatott kirándulást a Víz témakörének lezárásaként terveztem.

 c.jpg

A kirándulás központi témája: a mocsári teknős megfigyelése, mely hazánkban az egyetlen őshonos teknősfaj. Mint jelölőfaj, a Dél-Dunántúli régió emblémafaja, 2014-ben az év hüllője volt.

Helyszíne: Malomvölgyi 1-es tó (Kökényi tó)

A Malomvölgyi tavak egy zsilipekkel elválasztott mesterséges tóegyüttes, a Malomvölgyi Arborétum természetvédelmi terület közepén. Két tóból áll.  A tórendszer folyásirány szerinti felső tava a Kökényi-tó, a második tó a Malomvölgyi 2-es, völgyzárógátas tó.

A tórendszer délebbre fekvő tagja közvetlenül Kökény falu mellett található, vízfelületének nagysága 9 ha. A tó déli része a sekélyebb 1-1,5 méteres mélységgel, amely a gát felé egyre növekszik, ahol eléri a 6,6 métert. A tó kezelője a Kökényi Önkormányzat. Ez, a dús növényzettel körülvett tórendszer, kedvelt élőhelye a mocsári teknősnek, hiszen kedvére közlekedhet a víztestek között és vizes élőhelyen kívül, mély vízzel körülvett napozóhelye,  háborítatlan szárazföldi élőhelye is van. Márciustól délelőttönként 10-20 példány is megfigyelhető kedvenc napozó helyükön, a tó északi csücskében, a vízből kiálló fatönkökön.

Vezeti: Szűcs Éva – óvodapedagógus - Kertvárosi Óvoda Illyés Gyula Tagóvodája Pécs

Segítők:

  • 1 fő dajka
  • 1 fő pedagógiai asszisztens
  • 1 fő óvodapedagógus

Létszám: 22 fő 5-6 éves gyermek

Meghívottak: érdeklődő szülők, akik kísérik, felügyelik a gyerekeket, megelőzve a baleseteket, a helyszínen tüzet raknak, majd bográcsban megfőzik az ebédet.

  • 2 fő horgászengedéllyel rendelkező nagyszülő, akik a tóparton horgászat közben bemutatják a gyerekeknek a horgászás eszközeit, módjait, megmutatják zsákmányukat, miközben mesélnek a halakról, halas élményeikről.

A tevékenység célja:

  • Az óvodás gyermekek környezetvédelmi érzékenyítése játékos formában.
  • Váljon természetes igénnyé a gyermekekben a környezet védelme.
  • Életkoruknak megfelelően minél több tapasztalatot szerezzenek az őket körülvevő természeti környezetből, maguk fedezzék fel a természetet.
  • A környezeti kultúra és gondolkodás, természetszeretet kialakítása.
  • Környezettudatos magatartás alakítása.
  • A természetjárás szabályainak alakítása (csak azt gyűjtsünk, amit a természet elenged, csendben, halkan, járjunk, beszélgessünk).
  • Az emberek és az állatok közötti kapcsolat és kölcsönhatás megismertetése, az állatokhoz fűződő pozitív érzelmi viszonyulásuk alakítása.
  • Növények iránti felelősség erősítése.
  • Szociális képességek fejlesztése.

Feladatok:

  • az ismeretek tapasztalati úton történő megszerzésének elősegítése, gyarapítása
  • a közösség és az egyén viszonyának megfelelő alakítása
  • a megfelelő életvitel és az egészséges életmód iránti igény megalapozása, kialakítása
  • az öntudatos és a környezetért is felelős magatartás kialakítása
  • a tolerancia és az őszinteség képességének fejlesztése
  • a gyerekek reális énképének kialakítása
  • akaraterő és kitartás, segítőkészség fejlesztése
  • kommunikációs és kooperációs képesség fejlesztése
  • konfliktustűrő, -kezelő, -megoldó képesség, szervezőképesség fejlesztése
  • környezetbarát szokások megalapozása
  • természetszeretet kialakítása
  • természeti kincsek gyűjtése
  • ismerkedés a tóban és tóparton élő élőlényekkel, azok védelmével
  • ismerkedés a mocsári teknőssel
  • tájékozódás a térképen
  • szókincsgyarapítás

Fejleszthető kompetenciák:

Kognitív kompetencia:

Környezettudatosság, megfigyelő-, összefüggés kereső-, összefüggés kezelő-, tudásszerző-, rendszerező, gondolkodási képesség; anyanyelvi beszéd, kommunikációs képesség, lényegkiemelő képesség, ok-okozati képesség, tanulási képesség. Memóriafejlesztés, reprodukáló képesség. Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák.

Szociális kompetencia:

Együttműködés, kooperatív készség, felelősségvállalás, empátia, véleményalkotás, véleménynyilvánítás, kommunikatív képesség, tolerancia, kommunikáció ismeretlenekkel.

 

Módszerek: magyarázat, beszélgetés, szemléltetés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés, dicséret, megfigyelés, összehasonlítás, becslés - mérés, kísérlet

 

Eszközök: hátizsákban tízórai, uzsonna, vizes kulacs, nagyító, bogárnézőke, távcső, fényképezőgép,  növény és állathatározó, saját készítésű térkép, rovar riasztó, kispárnák, elsősegély felszerelés, papírzsebkendő, evőeszközök, bogrács, alapanyagok a főzéshez, tűzgyújtáshoz papír, fahasábok, gyufa  

Előzmények:

  • középső csoportban őszi kirándulás a Malomvölgyi 2-es tóhoz
  • takarékos vízfelhasználás
  • ismerkedés a víz mozgásával (folyó és állóvizek)
  • horgászos játék (vízasztalban és mágnesesen egyaránt)
  • ismerkedés a halakkal, védelmük
  • vízi madarak megfigyelése és védelmük
  • vízparti élőlények barkácsolása /sikló, teknős, vadkacsa, béka, hal, sás, nád, fűzfa/
  • akvárium gondozása, halak etetése
  • horgászbotok készítése, horgászos játék

Előkészítés:

  • a kirándulás megtervezése
  • szükséges eszközök előkészítése
  • szülők meghívása, tájékoztatása a faliújságon
  • kapcsolat felvétele a horgász nagyszülőkkel, időpont egyeztetése, program megbeszélése
  • autóbusz menetrend tanulmányozása
  • útiköltség összegyűjtése
  • ebédhez szükséges alapanyagok beszerzése
  • írásos balesetmegelőzési terv készítése, aláíratása az óvodavezetővel
  • a kirándulás napjára a gyermekek óvodai étkezésének lemondása

Ráhangolódás:

  • helyszíni séták szervezése
  • gyerekek tájékoztatása a tervezett kirándulásról
  • beszélgetőkörök szervezése a környezetvédelemről
  • a témához kapcsolódó mesék hallgatása, versek, mondókák mondogatása, dalok éneklése, mozgásos játékok játszása, zenehallgatás
  • képeskönyvek nézegetése, könyvek tanulmányozása pl.: Búvár-zsebkönyvek
  • meglévő ismereteik rendszerezése
  • felkészülés, vajon mit láthatunk, mit figyelhettünk meg a kirándulás során
  • viselkedési szokások a természetben, szokásismeret, az autóbusszal történő utazás szabályainak felidézése
  • a kirándulás helyszínéről készült térkép nézegetése, megbeszélése /1sz. melléklet/

A tevékenység levezetése:

A kirándulás megvalósítása folyamán nagyon fontos, hogy a betervezett tevékenységekhez elegendő időt biztosítsak. A jó időbeosztás érdekében a sétát 6 natura pontra osztottam fel.

Gyülekező: 900-tól a kökényi busz Malomvölgyi úti megállójában        

Indulás: 915-kor

Érkezés Kökénybe: 930-kor

A buszról leszállva a falun keresztül sétálunk el a templomig, aztán az erdei úton tovább haladva érkezünk meg a természetvédelmi terület „bejáratánál” elhelyezkedő parkolóba.

A fák között csörgedező kispatak mentén továbbhaladva megfigyeljük a víz mozgását, hallgatjuk a hangját. Olyan keskeny, hogy 1 lépéssel át tudjuk lépni. Vízi élőlényeket keresünk, megtapasztaljuk a víz hőmérsékletét. Megállapítjuk, hogy iható, vagy nem. Megfigyeljük, megnevezzük a fákon repdeső madarakat, hallgatjuk éneküket, utánozzuk hangjukat.

Térképünk közös tanulmányozása után, elindulunk az első állomás felé. A térképolvasásnak köszönhetően a kirándulás folyamán mindig tudni fogják a gyerekek, hogy hol tartunk, mi következik.

  1. natura pont

Azon a partszakaszon, ahol a víz a legközelebb van a gyalogösvényhez, vízi állatokat keresünk. / szitakötő, molnárpoloska, csíkbogár, szúnyog, csiga, sikló, béka, ebihal, tőkésréce/ A nagyító, a bogárnézőke, a távcső, mind kedvelt eszközei a gyerekeknek. Az elfogott békát, molnárpoloskát visszaengedjük a vízbe. Spontán beszélgetés keretében megbeszéljük a látottakat. Ha nem látunk pl.: vízi siklót, beszélgetünk arról, vajon hol bújhatott el? Megnevezzük a látott vízi növényeket, beszélünk arról, hogy mi lehet a szerepük? (nád, gyékény, sás, káka, hínár, békalencse, fűzfa/

Tovább sétálva mondogatjuk a békákról tanult mondókákat, verseket, /pl.: Weöres S.: Békák énekelünk a vízi siklónak. /pl.: Tekeredik a kígyó…/

  1. natura pont

A kilátóhoz érkezve 2 csoportra osztjuk a gyerekeket. Az első csoport tagjai felnőttek kíséretében felmásznak a kilátóba, a második csoportba tartozó gyerekek addig tízóraiznak, aztán cserélünk. A kilátó tetejéről gyönyörködünk a szép kilátásban, fényképeket készítünk, távcsővel figyeljük a túlsó partot, nagyokat szippantunk a friss levegőből. Beszélgetünk arról, hogy hol tisztább a levegő a városban, vagy a tónál? Mi okozhatja a levegő szennyeződését? Hogyan védhetjük meg a levegő tisztaságát?

  1. natura pont

Hosszabb séta után, csendben érkezünk meg a mocsári teknősök kedvenc napozó helyéhez. Nem szeretnénk hangoskodással, zajokkal megzavarni nyugalmukat. Megfigyeljük élőhelyüket a vízben és a szárazföldön.

Beszélgetünk életmódjáról, testfelépítéséről, külső jellemző jegyeiről, a hátpáncél szerepéről, táplálkozásáról, szaporodásáról, mozgásáról, arról, hogy mit jelent a hüllő, ragadozó kifejezés, mit csinál télen, miért védett?  A teknősökkel való ismerkedést, tőlük kicsit távolabbi helyen, mozgásos játékkal fejezzük be: „Benn a vízben a teknősbéka gyorsan úszik, mint a hal, Kint a parton a teknősbéka lassan mászik, majd meghal” - utánzó mozgásokkal.

  1. natura pont

A teknősöket hátra hagyva hamarosan találkozunk a horgászokkal, akik megmutatják a kifogott halaikat. Azokról mesélnek, a gyerekek megtapinthatják őket. Megnevezzük a halak testrészeit, beszélgetünk életmódjukról, táplálkozásukról, megnevezünk különböző halfajokat.  A horgászok bemutatják horgászfelszerelésüket is a horgászbottól kezdve a csaliig.  

  1. natura pont

Szabad játék a játszótéren. Játék előtt megbeszéljük az egyes játékeszközök használatára vonatkozó szabályokat.

  1. natura pont

Ebéd.  Amíg körbe járjuk a tavat, a kísérő szülők közül hárman tüzet raknak a kijelölt helyen és megfőzik az ebédet. Ebéd után a gyerekek segítenek a tűz eloltásában, a szemét összegyűjtésében, így rendben hagyjuk hátra a terepet. Hátizsákunkban sok élményt viszünk haza!

  

Szűcs Éva

óvodapedagógus

Kertvárosi Óvoda Illyés Gyula Tagóvodája

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldito.blog.hu/api/trackback/id/tr1513784744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása